Werk je via The New Crew? Dan heb je meer dan een baan. Elke maand heb jij een gesprek met jouw eigen Talent Manager. Bijvoorbeeld met mij! Marlou, Talent Manager bij The New Crew. Samen kijken we naar jouw struggles, persoonlijke ontwikkeling en manieren om slimmer of makkelijker te werken. Na het gesprek heb je concrete tips waar je mee aan de slag gaat. En ik als Talent Manager kan hier echt mijn waarde toevoegen. In de eerste periode van je baan merk je vaak dat het indelen van je agenda lastig is. Waar moet je beginnen en waar moet je op letten? Omdat ik zie dat agenda management vaak terugkomt, deel ik hier mijn beste tips om jouw planningen haalbaar te maken!

Gebruik één plek waar je alles bijhoudt.

100 boekjes, losse papiertjes én een digitale agenda? Dat werkt niet. Kies één agenda/app die je fijn vindt werken en doe daar ALLES in. Veel losse taken? Plan een ‘to-do-blok’ in je agenda met in de notities je to do’s. Zo voorkom je dat je veel losse to do’s van minder dan een half uur in je agenda krijgt. 

Bepaal welke werkzaamheden jouw prioriteit hebben

Kijk hiervoor naar jouw taakomschrijvingen. Wat zijn jouw belangrijkste werkzaamheden? Wat zijn jouw (eigen) doelen? Wat heb je afgesproken met je leidinggevende? Wat zijn de belangrijkste projecten waar je aan werkt en met welke deadlines heb je te maken? 

Deel je agenda in op basis van je focus.

Heb jij veel focus in de ochtend? Plan dan activiteiten die veel focus vragen in de ochtend en de overige taken in de middag. Heb je op dinsdag een overlegdag op kantoor? Plan die dag géén focusblokken, maar plan activiteiten waarbij je jouw collega’s kunt gebruiken of inzetten. Zo ga je deel jij jouw agenda efficiënt in! 

Plan REALISTISCH

Er gebeuren altijd onverwachte dingen. Maak hier in je agenda ruimte voor als dit relevant is voor je werk. Met plan realistisch bedoel ik: idealiter doe je één uur over een klus, maar in de realiteit weet je dat het 1,5 uur duurt. Plan dan gewoon 1,5 uur, dan kijk je er minder tegenop en kom je aan het einde van de dag geen tijd te kort. Ander voorbeeld: Heb je een afspraak waarbij je jezelf moet voorbereiden? Plan dan ook voorbereidingstijd voorafgaand aan de afspraak. Hetzelfde geldt voor reistijd en eventueel evaluatietijd voor jezelf. Zo geef je jezelf de tijd om  de afspraak te evalueren of to-do’s uit de afspraak te verwerken in je agenda. Kortom, plan niet te strak achter elkaar. Na 1 uur vergaderen moet je even bijkomen, houd daarmee rekening in je agenda. 

Laat kleine klusjes geen grote klusjes worden.

Kost het je minder dan 2 minuten? Doe het meteen! Dan hoef je het niet op je to do-lijst te verwerken en kun je het loslaten! 

Houd je agenda als leidraad (holy grail!).

Voorbeeld: een collega stelt je de vraag of je eeeeven een taakje wil overnemen, want drukdruk. (yep, die kennen we) Dat is een mooi moment om je agenda DE vraag te stellen: is er nog ruimte in je agenda?

Heb je een blok voor onverwachtheden gepland die je hiervoor kunt gebruiken? Nee? Heeft het meer prioriteit dan andere de blokken in je agenda? Kun je schuiven met blokken? Nee? Helaas, jij kunt deze collega niet uit de brand helpen. Schuld van jouw agenda. Simpel! 

Benieuwd naar onze nieuwste vacatures?

Ben jij op zoek naar een knallende eerste baan? Waar je een kickstart maakt aan je maatschappelijke carrière én een jaar lang begeleid wordt tot echte professional? Bekijk dan onze vacatures

Benieuwd naar onze nieuwste vacatures?

Ben jij op zoek naar een knallende eerste baan? Waar je een kickstart maakt aan je maatschappelijke carrière én een jaar lang begeleid wordt tot echte professional? Bekijk dan onze vacatures

Schrijf je in en ontdek jouw droombaan

Klaar om aan je carrière te starten? Of wil je graag aan de slag, maar weet je nog niet wat goed bij je past? Vul dan je gegevens in. Onze recruiters zoeken samen met jou naar je perfecte job.