Solliciteren, het is het moment om te laten zien wat je in huis hebt. Per dag worden er duizenden sollicitaties verstuurd. Hoe spring je er dan nog tussenuit? Door een manier te vinden die bij jou past. Solliciteer op een manier die jouw talenten en je persoonlijkheid het beste naar voren laten komen. Een aantal methoden zijn redelijk bekend. Denk aan een motivatiebrief en cv. Ben je op zoek naar een originelere manier? Wij geven je 5 ideeën waarmee je sowieso de aandacht trekt bij jouw volgende sollicitatie!

1. Een online portfolio of magazine

Laat zien wie je bent en wat je kunt. Deze methode is zeker voor creatieve functies een echte aanrader, maar ook voor administratieve functies of data-functies kan dit een goede manier zijn om te solliciteren. Denk out-of-the-box. Ben je creatief? Dan kan je hier je volledige creativiteit loslaten. Maak gebruik van Adobe Indesign. Iets meer grafische ondersteuning nodig? Pak dan Canva.com, een gratis tool waarmee je gebruik kunt maken van voorgemaakte templates of alsnog zelf een ontwerp in elkaar zet. Wat je in jouw portfolio of magazine kan zetten?

  1. Wie ben jij? → Vertel hier wie je bent, wat je leuk vindt, jouw mentaliteit en ambitie. 

  2. Waarom jij de match ziet met het bedrijf waar je solliciteert → maak direct duidelijk waarom je solliciteert. 

  3. Waar heb jij ervaring opgedaan? → Besteed 1 pagina aan de werkgevers en organisaties waarvoor je al hebt mogen werken. Dit kan vrijwilligerswerk zijn, relevante bijbanen en natuurlijk jouw banen. 

  4. Wat heb je in het verleden gedaan? → Het gaat hier niet over grote namen waarvoor je gewerkt hebt. Het gaat hier om het werk wat je gedaan hebt. Laat voorbeelden zien van wat je gemaakt of gedaan hebt. Past het maken van video’s bij je? Zorg dan dat de video’s ook echt bekeken kunnen worden. Dit kan je integreren of je plaatst een QR-code. 

  5. Pak resultaten → Heb je de verkopen verdubbeld of de tevredenheid met 10% laten stijgen? Top! Dat zijn allemaal dingen die je in je portfolio kwijt kunt. 

  6. Wat jij zoekt in jouw nieuwe baan → Wat zoek je in je nieuwe baan? Meer samenwerking? Meer begeleiding? Uitdaging? Wil je je meer bezighouden met maatschappelijke thema’s? Laat het weten. Zo schep je direct de verwachtingen. 

Klaar? Dan kan je op twee manieren solliciteren: of je stuurt je magazine op, of je mailt ‘m door. Die keuze is aan jou. 

2. Stuur iets op!

Klinkt Old School, maar daardoor spring je er tegenwoordig juist uit! Deze methode is wat aan het uitsterven, toch denken wij dat je hier nog steeds een onvergetelijke indruk mee kunt maken. Hierbij bedenk jij een passend pakket. Je maakt het zelf of koopt iets. Het is belangrijk dat je denkt aan iets wat een link legt met het bedrijf waar je solliciteert. Zoek een mooi haakje tussen jou en het bedrijf en laat je creativiteit stromen. Let wel op dat je bij dit pakket alsnog een motivatie of een portfolio meestuurt. Dit maakt het helemaal af. En jouw nieuwe manager wil toch weten wie er zo veel moeite heeft gedaan ;)

3. Een pitchclip

Geen schrijver, wel een makkelijke prater? Pak de camera, zoek goed licht en neem jouw pitchclip op! En onthoud, het hoeft zeker niet in een keer goed. Dat is het voordeel van je eigen video. Je kunt editen, knippen en plakken. Ook hier is weer alle ruimte om creatief te zijn en jouw persoonlijkheid te laten shinen. Maar let wel op! Het gaat om jouw verhaal. Neem dus echt even de tijd om jouw verhaal neer te zetten en goed te oefenen. Bespreek in ieder geval: wie je bent, wat je leuk vindt en wat je aantrekt aan deze functie en het bedrijf. Andere punten waar je op moet letten tijdens het opnemen van een pitchclip: het licht, de stabiliteit en jouw stemvolume en je eigen enthousiasme. Verder is het jouw feest! 

4. Maak een social media profiel of een website

Heb je een baan waarin jij een portfolio hebt of bijzondere resultaten hebt behaald in het verleden? Dan kan je erover nadenken om een website of social media-account aan te maken om te laten zien wie je bent of wat je kunt. Ja, een brief schrijven kost minder tijd. Met een website of social kanaal kan je goed laten zien wat je kunt. Verder biedt dit mooie mogelijkheden. Denk aan teksten, video’s, foto’s, infographics. Tip! Neem de lezer mee door de website. Maak je knoppen duidelijk. Is het duidelijk welke informatie er te vinden is?

5. Een viral post

Oke, dit is er een voor de meesterbreinen onder ons. Dit is een van de moeilijkste methoden, maar ook een methode met mega veel impact. Wat we hiermee bedoelen? Ken je deze nog? Dit was een open sollicitatie voor CoolBlue in een LinkedIn post van Stan. Het effect hiervan was, dat de post volledig viral ging. Hij kreeg meer dan 2.200 reacties. Je speelt jezelf meteen in de picture. Niet alleen voor het bedrijf waar je graag wilt werken, ook voor andere organisaties. 

Dus eerlijk, een originele manier van solliciteren dan met een viral post? Die kennen wij niet echt. Gelukkig ligt de standaard lat niet zo hoog. 

Wat past bij jou?

Dit zijn ontzettend veel verschillende manieren om te solliciteren. Moet je zo origineel mogelijk zijn? Nee! Het allerbelangrijkste is dat het bij jou past. Alleen dan komt het geloofwaardig over en leren we jou als persoon kennen. De manier waarop is aan jou. We nemen elke sollicitatie even serieus. 

Benieuwd naar onze nieuwste vacatures?

Ben jij op zoek naar een knallende eerste baan? Waar je een kickstart maakt aan je maatschappelijke carrière én een jaar lang begeleid wordt tot echte professional? Bekijk dan onze vacatures

Benieuwd naar onze nieuwste vacatures?

Ben jij op zoek naar een knallende eerste baan? Waar je een kickstart maakt aan je maatschappelijke carrière én een jaar lang begeleid wordt tot echte professional? Bekijk dan onze vacatures

Schrijf je in en ontdek jouw droombaan

Klaar om aan je carrière te starten? Of wil je graag aan de slag, maar weet je nog niet wat goed bij je past? Vul dan je gegevens in. Onze recruiters zoeken samen met jou naar je perfecte job.