Nieuwe talenten werven. Het lijkt een van de moeilijkste vraagstukken van de afgelopen tijd. En daarbij komt het dubbele mysterie: Hoe bereik je generatie Z? Dat is precies waar wij bij The New Crew elke dag mee bezig zijn. In de afgelopen jaren hebben we daardoor veel kennis opgedaan. Hier komen onze tips voor het werven van generatie Z voor jouw volgende vacature! 

Generatie Z is constant online, het klinkt dus vrij logisch dat online de plek is waar jij moet zijn. Maar waar en hoe precies?  

Social media: De eerste binding

Integreer jouw werving met jouw social mediastrategie: zorg ervoor dat je aanwezig bent op platforms zoals Instagram en TikTok. Dit zijn de kanalen waar deze generatie tijd doorbrengt. Gewoon daar je vacature plaatsen? Nee, zo makkelijk is het niet. Deze generatie wil zich verbonden voelen en geloven in jouw verhaal. Zorg ervoor dat jouw content een combinatie is tussen jouw verhaal, entertainment en interactie. Breng bijvoorbeeld een boodschap in een grappige sketch! Tussen al deze content, kan jij je vacatures plaatsen. Wees in al je communicatie eerlijk, transparant en authentiek. Ja, dus ook over de baan! 

Verder uitpakken dan je zelf kunt? Dan kan jij het overwegen om een samenwerking met een influencer aan te gaan. Onze tip hierin: laat de influencer zo vrij mogelijk. Zo blijft jouw content het meest authentiek. Goede, grappige en authentieke content maken is het werk van een influencer. Geef dus vertrouwen! 

Gaming-platforms: bereik de gamers van Generatie Z

Generatie Z is ook sterk verbonden met gamingplatforms, denk aan Twitch, Reddit, Steam. Hier zijn een paar manieren om deze platforms in te zetten. Om de gamerswereld aan te spreken is het het effectiefst om deze wereld volledig in te stappen. Denk aan het zelf ontwikkelen van gamified content. Je loopt hiermee voor op veel concurrenten. Toch nog een stap te ver? Dan kan je nadenken over het sponsoren van een game-event of een samenwerking met een populaire streamer. 

Real-life evenementen: niet te vergeten

Hoewel Generatie Z sterk verbonden is met online en gaming, betekent dit niet dat real-life evenementen niet meer belangrijk zijn. Hier zijn enkele manieren om deze evenementen te waarderen en te benutten:

Campus recruitment: Bezoek universiteiten, hogescholen en middelbare scholen om persoonlijk contact te leggen met potentiële kandidaten. Organiseer workshops, netwerkevenementen en presentaties om je organisatie te presenteren.

Organiseer een eigen event: De manier om echt in contact te komen met de doelgroep. Je krijgt de onverdeelde aandacht en je hebt zelf alle touwtjes in handen. Let wel op. Zorg ervoor dat jouw evenement goed doordacht is. Welke waarde zit erin voor de bezoeker om te komen? Geef ontspanning, kennis en zorg voor een informele sfeer. O, en vergeet het niet vast te leggen voor je sociale mediakanalen! 

Kortom, er zijn ontzettend veel manieren waarop jij Generatie Z aan je bindt. Je moet het alleen anders doen dan je gewend bent. Verder is onze overkoepelende tip: houd het simpel, eerlijk en laagdrempelig. Hiermee kom je bij de jongste generatie het verst. 

Het vraagt een nieuwe manier van werken, het vraagt tijd en het is niet makkelijk. Mocht je willen sparren over jouw wervingsproces, dan staan onze adviseurs voor je klaar! 

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief