Een nieuwe medewerker. Leuk en spannend. Je ziet al voor je hoeveel beter het werk gaat lopen. Je hebt een meeting over de functie-omschrijving, schrijft een vacature en dan… laat maar komen die sollicitanten. Een week later bekijk je de stand van zaken. Wel een paar sollicitanten, de ene beter dan de ander. Van binnen had je op meer gehoopt. Maar je pakt de positieve energie op en gaat het gesprek voeren. Oke, voordeel van een twijfel. Je doet een aanbod, en wat blijkt… de sollicitant is al weg voordat het aanbod op tafel ligt. Een andere baan gevonden. 
Zonde. Wij geloven dat er altijd een bak vol mensen is die jouw baan wilt. Je moet het ze alleen zelf laten geloven!  In deze blog lossen we samen de 3 meest gemaakte fouten in het verkopen van jouw functie op. 

Fout 1: Niet weten wat je ECHT zoekt. 

‘’We moeten gewoon dezelfde functie opnieuw invullen’’ of je benoemt gewoon de meeste voorkomende taken van de functie. Maar wacht! Pak je het zo aan? Dan is jouw vacature voor administratief medewerker of data-analist voor 80% hetzelfde als dat van jouw concurrenten. Hoe beter je weet wat je zoekt, hoe beter je de sollicitant mee laat knikken tijdens het lezen van de vacature. 

Oplossing 1: Verdiep je in  en evalueer de functie en persoon 

Een functie bestaat niet alleen uit de werkzaamheden. Het gaat hier ook om de persoon achter de werkzaamheden. Verdiep je dus in beide kanten. Ga in gesprek met de medewerker die hetzelfde werk deed of doet en ga in gesprek met het team. In sommige gevallen is het goed om ook met verdere stakeholders in gesprek te gaan. Een evaluatie van een functie gaat je alleen maar verder helpen. Je kunt deze gesprekken starten met de volgende voorbeeldvragen:  
  • Wat zijn de eigenschappen die jouw team zou aanvullen?
  • Waar draagt de functie aan bij en hoe merkt de medewerker dit?
  • Welke concrete taken gaat de nieuwe medewerker doen?
  • Is de functie door de jaren veranderd (ten opzichte van de vorige keer dat je de vacature schreef)?
  • Wat vindt degene die jij zoekt leuk om te doen? Waar kan deze persoon zich helemaal in verliezen?

Fout 2: Je schrijf ‘gewoon’ een vacature

‘’Jij bent analytisch. Als {functie x} schakel je vaak met externe partijen, hiervoor is het belangrijk dat je sterke communicatie vaardigheden bezit.’’ Yep, deze zinnen kennen we wel. Een vacature is nog altijd opgebouwd uit een lijst met vaardigheden, vaak een stapel van nietszeggende woorden, die de sollicitant moet bezitten. De werkzaamheden worden nog even opgesomd, en je sluit af met de missie en visie van het bedrijf onder het kopje ‘Over …’ en klaar! De vacature kan online. 
Generatie Z groeit op in een tijdperk waarin online technologie en sociale media een belangrijke rol spelen in hun dagelijkse leven, het is dus logisch om ze online te benaderen. Zorg voor jouw aanwezigheid op social media of zet op populaire gaming-platforms een toffe campagne neer. Vergeet ondertussen niet de “real life events”, want die worden nog steeds hoog gewaardeerd.

Oplossing 2: Jij schrijft een vacature waarbij de lezer denkt ‘YES, dit BEN ik!’ 

Onze eerste tip is: maak je vacaturetekst altijd begrijpbaar en beeldend. De lezer moet je hier het vertrouwen geven en het gevoel van ‘Ja dit kan ik’ en ‘Dit ben ik’ moet naar boven komen. En ja, dit halen we met een reden uit elkaar. Dat wat je kunt en dat wie je bent is namelijk echt iets anders. Bij de functieomschrijving is het vaak vooral nodig om vertrouwen te winnen. Geef een aantal situaties die jouw collega gaat tegenkomen of schrijf een voorbeelddag op. Wanneer je dieper ingaat op de persoon die je zoekt, dan ga je verder in op de persoon die je zoekt. Omschrijf de karaktereigenschappen en vaardigheden die iemand bezit.  Waar zie jij aan dat iemand analytisch is? Hoe merk je dat aan de persoon? En hoe zie je dit terug in de baan? Geef een aantal situaties waarin de vaardigheden terugkomen en leg uit. 

Fout 3: Het sollicitatiegesprek is gericht op de sollicitant. 

Eindelijk de juiste sollicitanten gevonden. Nu is het een kwestie van uitzoeken wie de beste is. Tenminste, zo wordt een sollicitatiegesprek nog altijd gezien. De lijst met vragen voor het gesprek zit al in het hoofd. Je vertelt kort over jezelf, het bedrijf en gaat door. Vanaf nu is het de beurt aan de kandidaat. En soms werkt het, als de sollicitant het zelf ook zo ziet. Maar we zien ook steeds vaker dat het nodig is om deze visie aan te passen. Zeker als jij op zoek bent naar DE match voor langere tijd. 

Oplossing 3: Verander het sollicitatiegesprek van een interview naar een gesprek. 

Een sollicitatiegesprek is een selectiemoment voor jou, maar ook zeker voor de sollicitant. Een baan is namelijk ook gewoon een werkrelatie. En dat werkt het beste als jullie allebei een goede keuze kunnen maken en achter de match staan. Hiervoor is een onderzoeksgesprek nodig. Bel voor het eerste gesprek de sollicitant op en geef aan dat je dit als een gesprek ziet waarbij jullie allebei de match onderzoeken. En dat je dit ook verwacht van de sollicitant. Maar bedenk ook hoe jij jouw functie het beste in het licht zet in het gesprek zelf, vertel over de mooie kanten, de ontwikkelmogelijkheden, maar ook over de sfeer in het team en de cultuur binnen het bedrijf. Kortom, zie dit gesprek weer als een nieuw verkoopmoment. 

Bonustip

Kijk ook hoe je het sollicitatieproces inricht. Hoe goed is je informatievoorziening en ben je in staat een warm welkom te geven? Dit proces wordt meegenomen in de beoordeling van de kandidaat naar jouw organisatie. Kortom, het verkopen van jouw functie begint voordat je de eerste woorden voor de vacaturetekst op papier hebt en eindigt eigenlijk nooit. Kijk hier samen met je team en organisatie kritisch naar en neem de tijd.
Kortom, het verkopen van jouw functie begint voordat je de eerste woorden voor de vacaturetekst op papier hebt en eindigt eigenlijk nooit. Kijk hier samen met je team en organisatie kritisch naar en neem de tijd. 

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief