Je wilt als organisatie vernieuwen en verjongen. Daarmee krijg je frisse ideeën en nieuwe standaarden. De starter van nu is Generatie Z. En Generatie Z van je laten houden, daar nemen we je in mee. The New Crew werkt al sinds 2005 met jonge starters op de arbeidsmarkt. De kennis die we hebben opgedaan, delen we als tips met jou! 

Zo maak je jouw functies en organisatie aantrekkelijk voor Generatie Z. 

1. Laat zien hoe hun werk bijdraagt

De starters van nu willen impact maken. Ze willen iets bijdragen aan de wereld en jouw organisatie. Vertel dus altijd waar jouw organisatie aan bijdraagt. Help je mensen? Maakt jouw product de levens van anderen makkelijker? Creëer je overzicht? Elk bedrijf heeft een reden waarom hun product of dienst bestaat. Dat is de impact. Voor een openstaande functie werkt het ook zo. Waar draagt de functie aan bij? Aan welk doel draag je bij? Hoe help je je collega’s verder? Omschrijf hoe de functie in lijn staat met de interne of externe impact van de organisatie. 

2. Zet de impact in lijn met de werkzaamheden

Nu je de impact duidelijk hebt, is het de taak om dit in lijn te brengen met de werkzaamheden. Pak de kerntaken uit de functie, maak het concreet, behapbaar en beeldend.Vertel waarom deze werkzaamheden belangrijk zijn voor de impact. Voorbeeld:

ICT-medewerker bij een product based organisatie. 

‘’Voordat de collega’s massaal voor je bureau staan met vragen, heb jij al lang door dat er een storing is. Je gaat op onderzoek uit en informeert alle collega’s over wat er aan de hand is en wat ze moeten doen om het op te lossen. Zo zorg jij ervoor dat de hele organisatie soepeltjes werkt. Laat die bestellingen maar komen! ‘’ 

Trainer in het ziekenhuis

"Jij bent de motor voor digitalisering en efficiëntie. Dat is in een ziekenhuis heel belangrijk. Jij wordt straks de expert. Jouw gedachten, ideeën en projecten zijn mega waardevol. Je geeft trainingen en masterclasses over nieuwe systemen. Zo verlicht jij het werk van elke arts die je spreekt. Meer tijd voor patiënten! "

3. Spreek de taal van je doelgroep

Zorg ervoor dat je kijkt naar jouw uitstraling en boodschap. Oppervlakkigheid en een blauwe-pakkencultuur, is voor de meeste Generatie Z’ers geen vibe meer (ook wel: dat is niet meer wat ze zoeken). Behalve als jij in de banken- of juridische sector zit, is dit niet meer de beste weg. De starters van nu zoeken een veilige werksfeer waar ruimte is voor ontwikkeling. Kan jij dit bieden? Top! Maar post alleen niet die LinkedIn-post met een foto waar iemand stoer met z’n armen over elkaar staat in een mooi overhemd. (ja, we kennen ze inmiddels.) Zorg ervoor dat je openheid uitstraalt en dat je de nieuwe medewerker welkom laat voelen voordat er een sollicitatie knop is ingedrukt. 

Maak een video en verspreid deze op verschillende sociale mediakanalen.  Zorg ervoor dat de impact van de functie en de laagdrempelige houding goed naar voren komt. 

4. Leef je in!

De organisatie en de functie verkopen gaat verder dan een vacaturetekst en de kanalen die je gebruikt. Ook tijdens de sollicitatieprocedure ben je aan het verkopen. Houd er rekening mee dat een sollicitatieprocedure niet alleen maar een selectie is richting de sollicitanten. De sollicitant maakt hier ook een oordeel over of jij een geschikte werkgever bent. Zorg er dus voor dat jij je sollicitanten altijd goed ontvangt en welkom laat voelen. Zet niemand aan een kille tafel, alleen, zonder drinken. Zorg ervoor dat je aandacht hebt voor de ander. Pitch je organisatie met sfeer en impact. 

5. Vergeet je reputatie niet

Deze tip combineert de drang naar het maken van impact voor de sollicitant en jou als aantrekkelijke werkgever. Generatie Z is op zoek naar de bijdrage aan de wereld. Ze willen hiervoor kunnen staan en trots zijn op de plek waar ze werken. Jouw reputatie is dus belangrijker dan ooit. 

De likability van je organisatie begint al voordat jij er überhaupt over nadenkt om een vacature open te zetten. Jouw werving voor toekomstige collega’s is altijd aan de gang. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent, met een goede reputatie. Een slechte customer service? Jouw droom sollicitant heeft wellicht iets gekocht en is nooit geholpen. Die zal dus minder snel solliciteren. Denk goed over de branding van je organisatie en of dat in lijn staat met je reputatie. Tegenwoordig is alles openbaar en snel bij elk oor. 

Denk aan deze tips bij jouw volgende sollicitatieprocedure. Toch wat hulp nodig? Neem contact op met een van onze adviseurs. Zij kijken met je mee.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief