Yes! Wij stimuleren als geen ander om Generatie Z aan te nemen als starter in jouw organisatie. Maar dat doen we niet zonder reden. Wij zien in deze generatie ontzettend veel kansen en potentie. Wat wij zien, delen we graag met jou! 

Generatie Z, geboren tussen het midden van de jaren '90 en 2015, betreedt nu de arbeidsmarkt en brengt unieke eigenschappen en vaardigheden met zich mee. Voor jou als werkgever de tijd om de krachten van deze generatie te begrijpen en te benutten om alles uit jouw team en organisatie te kunnen halen. In dit artikel geven we de krachten van Generatie Z + manieren waarop jij deze talenten effectief inzet voor jouw team. 

De expert van de digitalisering. Ze weten niet beter!

Generatie Z is opgegroeid in een tijdperk van internet, digitale werksystemen en zelfs AI is niet meer weg te denken uit de levens van deze generatie. Deze generatie weet daardoor als geen ander hoe deze systemen te gebruiken, maar ook hoe verouderde systemen vernieuwd en verbeterd kunnen worden. Heb jij projecten waarbij de processen wel een digitale slag kunnen maken?  Zorg er dan altijd voor dat er iemand uit Generatie Z in het team zit! Goede voorbeelden hiervoor zijn: digitale marketing, gegevensanalyse, social mediastrategieën, maar ook procesoptimalisaties en automatiseringen. Zo blijf jij als team en organisatie voorop lopen en wordt het werk nog efficiënter. 

Creativiteit en probleemoplossend vermogen

Generatie Z staat bekend om hun creatieve denkwijze en vermogen om out-of-the-box oplossingen te bedenken. Moedig deze generatie daarom aan om frisse en nieuwe ideeën in te brengen. Het organiseren van brainstormsessies en het stimuleren van een cultuur van creativiteit en innovatie kan jou verrassen met baanbrekende ideeën en verbeterde bedrijfsprocessen. Belangrijk hiervoor is het geven van vertrouwen, het geven van autonomie en het bieden van ruimte voor experimenteren. Dit haalt onzekerheden bij deze groep weg. 

Multitasking en flexibiliteit

De wereld verandert vandaag de dag sneller dan ooit. Generatie Z kent geen andere wereld. Generatie Z is gewend aan een snel veranderende en dynamische omgeving. Ze hebben de vaardigheid ontwikkeld om te multitasken  en zich snel aan te passen aan nieuwe situaties. Een van de eerste generaties die dit echt onder de knie heeft. Projecten waar flexibiliteit en aanpassingsvermogen hoog op de prio staan, zijn voor deze generatie weggelegd. Verder is deze generatie gewend om, om te gaan met een veeleisende omgeving. Ze laten zich niet zomaar gek maken. De prestatiedruk die zij zichzelf opleggen is hierin een valkuil. 

Sociale betrokkenheid en diversiteit bewustzijn

Generatie Z staat voor sociale rechtvaardigheid, gelijkheid en duurzaamheid. Als organisatie is dit een cadeau! Elke organisatie moet openstaan voor iedereen. Deze generatie is jouw adviesbureau om hier stappen in te zetten. Als organisatie of als team aan de slag met deze onderwerpen? Zet deze generatie in een adviesgroep of een werkgroep. Generatie Z zal je verrassen met hun openheid, kennis en knallende ideeën. 

Onze oproep? Kijk verder dan ervaring. We zien nog vaak ervaringseisen terug in veel vacatures. Wij zien dat hier vaak karakter en motivatie meer waard is dan een extra jaar ervaring. Liever 5 jaar ervaring van ‘ik-doe-gewoon-lekker-mijn-werk’ of een starter met volle energie en nieuwe krachten? Inclusief  de kracht om snel informatie in zich op te nemen en een intrinsieke motivatie om te verbeteren.  Wij dagen je uit om je te verdiepen in deze nieuwe generatie. Onderschat ze niet en ontdek de krachten. Bedenk daarmee ook gelijk hoe jij deze krachten het beste kunt plaatsen in jouw organisatie. 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief