Waar zet je op in om Generatie Z te behouden?

Waar zet je op in om Generatie Z te behouden?

“Die jongeren van tegenwoordig nemen massaal ontslag. Ze maken hun onvrede niet eens kenbaar. Ze gaan gewoon!"

Klinkt dat bekend? Misschien zelfs in jouw eigen organisatie? Dit soort uitspraken hoor ik heel veel voorbij komen als het gaat over het behoud van Generatie Z. En dat is zonde, want het hoeft echt niet zo te gaan.

De tijd dat mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever werken ligt al ver achter ons. Maar hoe lang blijven jongeren dan? Wat is normaal? En waarom gaan ze eigenlijk weg? Allemaal relevante vragen, maar nog belangrijker: Wat ga jij eraan doen?

Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen. GenZ’ers nemen geen genoegen met suboptimale opties, en betere opties zijn er genoeg. We zien dat dit ze wordt aangerekend, terwijl het diezelfde voorgaande generaties zijn die GenZ’ers leerden dat er nog zoveel meer is dan werk. We weten overigens ook dat GenZ stabiliteit prefereert, tenzij de organisatie niet voldoet aan geschepte verwachtingen of ze écht een stap kunnen maken in hun carrière. 

Waar zet je op in GenZ te behouden?

1. Communiceer duidelijk en transparant

Duidelijke en transparante communicatie. Generatie Z is een uitgesproken generatie en ze vinden het fijn als jij dat ook bent. Bovendien vinden ze het ook belangrijk om te weten welke verwachtingen er zijn, dat is wel zo transparant. Bovendien kunnen ze dan in non-stop zoektocht naar feedback ook zelf beoordelen of ze lekker onderweg zijn. Dus eerlijke communicatie is key! Leg alle kaarten op tafel en ontdek hoe je samen kunt groeien.

Voor meer inspiratie raden we je aan om de inzichten uit ons Gen Z Panel nog eens terug te lezen.    

2. Zorg voor flexibiliteit in de indeling van werk

Voor Generatie Z is de privé- en werkbalans ontzettend belangrijk. Zorg er dus voor dat je naar hun behoefte luistert en het werk daarop indeelt. Geef ze de mogelijkheid om bijvoorbeeld 32 uur per week te werken, of de optie om werktijden flexibel zelf te bepalen.  Wil je meer weten over Generatie Z en parttime werken? Lees hier het hele artikel.    

3. Biedt ruimte om fouten te maken

Vertrouwen en verantwoordelijkheid gaan hand in hand! Geef starters uit Generatie Z de ruimte om fouten te maken. Laat ze groeien en leer van elkaar. Je eigen verantwoordelijkheid nemen is daarin onmisbaar. Zorg voor waardering en erkenning voor goed werk. Geef eerlijke feedback en bied hulp en uitleg. Als het even kan, geef ze dan een uitdagend project om zich in vast te bijten. Dit maakt hun werk interessanter en ook leuker.

4. Investeer in technologie en innovatie

Als jij nog gebruik maak van software die doet denken aan een MS-DOS-achtige omgeving, terwijl GenZ zich laat fêteren door adaptieve Insta timelines en slimme TikTok algoritmes, dan ligt er een groot risico dat andere zaken veel interessanter zijn. 

5. Focus op diversiteit & inclusie

Diversiteit en inclusie, let's embrace it! Opgegroeid in een internationale context waren grenzen vooral een spelletje van andere generaties. Respect en interesse zijn het uitgangspunt van alle communicatie door Generatie Z. Ze verwacht van jou als werkgever dat jij je inspant om de werkomgeving inclusiever te maken.

Luister naar jong talent

De onderwerpen die hierboven genoemd worden, zijn nog maar een paar voorbeelden van onderwerpen die wij dagelijks voorbij zien komen in ons werk. Dit zijn overkoepelende thema’s die bij de meeste bedrijven aan bod komen. Het echte werk begint nu: Ga op zoek naar de onderwerpen die voor jouw organisatie specifiek zijn. Dit is hoe je dat doet.

Luister naar de wensen en behoeften van jong talent binnen jouw organisatie. Je zult vaak zien dat dit niet alleen verbeterpunten zijn voor Generatie Z, maar voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert  heel snel verouderde patronen en ineffectieve werkwijzen en tradities. Als je die weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.

Plan een vergadering in met enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze bovenstaande punten herkennen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen? Creëer een open en veilige omgeving om feedback te geven aan jouw organisatie en je zult versteld staan van wat je kunt leren.

Aan de slag

Je bent het gesprek aangegaan en luistert naar hun wensen en eisen. Dat maakt al dat je de jongeren in jouw organisatie serieus neemt, dat zullen ze waarderen. Als je vervolgens ook nog eens aan de slag gaat met hun wensen en eisen, dan wordt het echt beter voor iedereen. Dat kan al heel simpel door tijd vrij te maken voor deze GenZ’ers om zelf aan de slag te gaan met een van bovengenoemde punten. Wat zien zij als grootste prioriteit? Wat hebben ze daarvoor nodig? Is er een projectplan voor nodig, of is het een justdoit?

En de grootste winst? Die zit in de verhalen! Laat zien waar je werk van maakt. Kijk nog even naar het eerste punt: duidelijke en transparante communicatie. Gebruik de kracht van herhaling. Laat ze zelf vertellen welke ruimte ze krijgen om hun wereld in kleine stapjes een beetje beter te maken. Streef naar een cultuur waarin zij elkaar inspireren om verantwoordelijkheid te nemen. En als je dan ook nog de stap kan maken om jouw interne cultuur extern te vieren, dan bouw je ook nog eens aan een onverslaanbaar werkgeversmerk. 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief