Ze gaan te snel weer weg! Het is zelfs nog sterker: steeds meer mensen nemen ontslag voordat ze überhaupt de moeite hebben genomen om hun onvrede kenbaar te maken. En daarin neemt GenZ het voortouw.
Of andere verzuchtingen over de jongste generatie werkenden hoor ik té vaak voorbijkomen.
Laten we eerlijk zijn: de tijd dat mensen nog hun hele leven bij dezelfde werkgever werkten ligt al ver achter ons. Maar hoe lang blijven mensen dan? Wat is normaal? Waarom nemen mensen dan ontslag? Allemaal relevant te vragen, maar nog belangrijker lijkt me: wat doe jij eraan?
Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen. GenZ’ers nemen geen genoegen met suboptimale opties, en betere opties zijn er genoeg. We zien dat dit ze wordt aangerekend, terwijl het diezelfde voorgaande generaties zijn die GenZ’ers leerden dat er nog zoveel meer is dan werk. We weten overigens ook dat GenZ stabiliteit prefereert, tenzij de organisatie niet voldoet aan geschepte verwachtingen of ze écht een stap kunnen maken in hun carrière.
Luister naar de eisen en wensen van Generatie Z en bedenk eens hoe je daarmee een voordeel kan bereiken voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert immers als beste verouderde patronen, en als je die vervolgens weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.
Dus verzamel enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze bovenstaande punten herkenen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen?
Je bent het gesprek aangegaan en luistert naar hun wensen en eisen. Dat maakt al dat je de jongeren in jouw organisatie serieus neemt, en dat zullen ze waarderen. Als je dan ook nog werk maakt van hun wensen en eisen… dan wordt het echt beter voor iedereen. Dat kan al heel simpel door tijd vrij te maken voor deze GenZ’ers om zelf aan de slag te gaan met een van bovenstaande punten. Wat zien zij als grootste prioriteit? Wat hebben ze daarvoor nodig? Is er een projectplan voor nodig, of is het een justdoit?
En de grootste winst? Die zit in de verhalen! Laat zien waar je werk van maakt. Kijk nog even naar het eerste punt: duidelijke en transparante communicatie. Gebruik de kracht van herhaling. Laat ze zelf vertellen welke ruimte ze krijgen om hun wereld in kleine stapjes een beetje beter te maken. Laat ze elkaar inspireren om verantwoordelijkheid te nemen. En als je dan ook nog de stap kan maken van interne naar externe kanalen… dan bouw je ook nog eens aan een onverslaanbaar werkgeversmerk.
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.