Bij The New Crew hebben we menig Generatie Z’er rondlopen. Goed voorbeeld doet goed volgen toch? Waar een van hen vorig jaar net terug kwam na een maand reizen, vertrok de volgende begin dit jaar. Z’er nummer 3 is drie maanden op reis geweest en ondergetekende komt net terug van een vakantie van 5 weken. Is dit toeval, of past dit bij de eisen die Generatie Z heeft op het gebied van werk? Let’s find out…

Toeval bestaat niet. Generatie Z heeft vaak de behoefte om er voor lange(re) tijd tussenuit te gaan. Nu zal je denken: maar waarom? Generatie Z is toch pas net begonnen met werk? Als deze vakanties nodig zijn omdat ze nu al te veel stress ervaren, dan lijkt het einde zoek. Of misschien geeft het wel aan dat ze hun werk niet meer leuk vinden? In dat geval lijkt het helemaal niet aantrekkelijk om een lange reis toe te staan. Hoewel het antwoord op deze waarom-vraag voor iedere Z’er anders zal zijn, is deze behoefte gelukkig vaak geen slecht teken. Het geeft jou als werkgever juist de kans om je te onderscheiden en GenZ te behouden! 

Adem in, adem uit

Een van de verklaringen voor de zucht naar langere vakanties of extra vrije dagen is het feit dat de studietijd van Generatie Z anders is geweest dan eerdere lichtingen. Ze hebben onder andere te maken gehad met het leenstelsel en het is moeilijker dan ooit om een betaalbare kamer te vinden. Dat maakt dat veel Z’ers ervoor gekozen hebben om hun studie zo snel mogelijk af te ronden. Vervolgens komen ze versneld de banenmarkt op. En dat terwijl de pensioenleeftijd alsmaar hoger wordt. Ze moeten nog wel even. Het is dan ook niet gek dat ze vrijheid zoeken. Een beetje lucht. En wat is er dan aantrekkelijker dan een werkgever die daarin wil meedenken? 

Reizen is ontwikkelen

Een langere periode vrijheid betekent ook de mogelijkheid om diverse mensen te ontmoeten en je te verdiepen in wie ze zijn. Dit is misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer een Z'er vakantie aanvraagt, maar het past heel goed bij hun behoefte tot ontwikkeling. Doordat Z'ers meer geneigd zijn om horizontaal te verbreden in plaats van verticaal op te klimmen in hun werk, vinden ze het fijn om een zo groot mogelijk netwerk om zich heen te hebben. Ze hechten waarde aan het ontmoeten van mensen met verschillende achtergronden, culturen en perspectieven, omdat ze geïnteresseerd zijn in het verdiepen in andere mensen en het begrijpen van hun unieke ervaringen. Op deze manier kunnen ze zich op diverse vlakken verder ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden verkennen.

Mentale gezondheid

Over het algemeen werkt Generatie Z om te leven, niet andersom. We hebben het al vaker benoemd, een goede werk-privébalans is heilig voor deze groep. Daar hoort het flexibel indelen van je werk bij. Vrijheid in waar je werkt, maar ook in wanneer je werkt. Er is daarbij ook veel aandacht voor mentale gezondheid. Er zijn Z’ers die aangeven dat ze nog liever aandacht krijgen voor dit aspect, dan salaris ontvangen. Is die aandacht er niet? Dan kiezen Z’ers er soms voor om hun baan op te zeggen, ook als dat betekent dat ze het een tijd zonder salaris moeten doen.

Waarom mentale gezondheid zo belangrijk is voor hen? Links en rechts ziet Generatie Z mensen dealen met de gevolgen van een burn-out. Burn-outs bij de jongste generatie werkenden kunnen onder andere worden toegeschreven aan prestatiedruk. De druk om het goed te doen, om nooit een fout te maken of misschien zelfs de druk om vooroordelen te ontkrachten. Organisaties die dit snappen, hierbij helpen, en oog hebben voor mentale gezondheid, worden steeds populairder. Deze aandacht kan worden geuit in de vorm van de mogelijkheid tot sabbaticals, extra vakantiedagen (bijkopen) of zelfs in de vorm van meditatie- en stilteruimtes. 

Zo maak jij hier gebruik van

Dus, wil jij als organisatie aantrekkelijk worden of blijven voor jong talent? Kijk na het lezen van deze Vernieuwsbrief dan nog eens naar je arbeidsvoorwaardenpakket. Zijn er mogelijkheden om extra (onbetaald) verlof aan te vragen? Is er ruimte voor flexibiliteit? Weet dan dat dit absoluut gewaardeerd wordt door de jongste generatie werkenden. Blijf je toch nog een beetje hangen in de ‘maar waarom nou’ gedachten? Geeft niets. We gaan hier graag met je over in gesprek. 

In gesprek!

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief