Generatie Z en parttime werken

Generatie Z en parttime werken

Een oer-Hollands fenomeen: Nederland is een parttime-paradijs. Ook Gen-Z verkiest meer vrije tijd boven meer geld. Parttime werken is een trend onder jongeren, constateert ook het CBS. Het aantal jongeren dat tussen de 28 en 35 uur per week werkt is sinds 2003 (34%) verdubbeld en die lijn - je raadt het al - blijft stijgen. Is dit slecht nieuws bij een oververhitte arbeidsmarkt of biedt het juist kansen? Waarom wil Gen-Z zo graag parttime werken? Wat doen ze dan in al die vrije tijd? Wij gingen op onderzoek uit en geven je een gouden tip over vrije tijd en het behouden van jong talent.

Iedereen houdt van doekoe, maar geld maakt niet gelukkig

Generatie Z is pragmatisch en leeft vanuit persoonlijke doelen. Veel geld verdienen en carrière maken staan niet vanzelfsprekend op de bucketlist. Gen-Z mannen vinden carrière maken overigens belangrijker dan Gen-Z vrouwen. Werk is slechts één onderdeel van hun leven, dat op gelijke voet staat met bijvoorbeeld hobby’s, sport, vrienden of maatschappelijke betrokkenheid. Genoeg verdienen is een randvoorwaarde en geen doel op zich. Werk-privé balans is dan ook een belangrijk thema voor generatie Z en iets waar velen - vooral vrouwen - ontevreden over zijn. 

“Ons eigen leven is belangrijk voor ons, we willen geen “slaaf” worden van ons werk. Dat betekent niet dat we ons werk verwaarlozen voor onze privésituatie, het betekent vooral dat we ons privéleven niet verwaarlozen voor ons werk.” - Beau Zimmerman, Recruiter en zelf Generatie Z

A spoonful of sugar makes the medicine go down

Carrière maken is geen prioriteit. Werken moet, is leuk en ook belangrijk. Het is alleen niet het leven en moet wel gecompenseerd worden met voldoende leuke dingen. Waar besteedt Generatie Z haar me-time dan aan?

In een groot jongerenonderzoek in 2022 blijkt dat generatie Z het belangrijk vindt om tijd door te brengen met familie en vrienden (66%), gezond te leven (60%), de wereld te zien (32%) en zichzelf te ontwikkelen door nieuwe dingen te leren (45%). Deze waarden lijken niet te stroken met andere cijfers uit hetzelfde onderzoek. Generatie Z besteden per dag gemiddeld 4 uur aan sociale media, 3,2 uur aan TV kijken en een derde van de mannen vermoedt game-verslaafd te zijn. 

“Het is een valse aanname dat je een werkdag inwisselt, om die dag met iets productiefs in te vullen. Soms gebruik ik die dag voor het huishouden en andere regelzaken, zodat ik in het weekend écht vrij ben. Ik lig ook wel eens lekker tot half 12 in bed en dan doe ik die dag niks.” - Olivia, Trainer & Recruiter en zelf Generatie Z

Onze interne Z’ers zitten zeker niet stil. De meeste werken naast hun werk bij The New Crew als freelance fotograaf, in een restaurant of en volgen een opleiding. Er wordt fanatiek aan voetbal, salsa dansen, fietsen en andere sporten gedaan. Belangrijkste is dat je vrije tijd vrij mag indelen. Tijd kunnen maken voor familie en vrienden, zonder dat je jezelf tekort doet.

“Het gaat over een stukje vrijheid en dat je tijd hebt die je zo kan indelen hoe jij dat wil. Tijd die ik kan besteden aan bijvoorbeeld sporten, sociale contacten en familie. Werk is niet het allerbelangrijkste en ik vind het juist ook belangrijk om stil te staan bij wat je nog meer wilt naast werk. Dat kunnen creatieve dingen zijn, maar ook dingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.” - Suzanne, Recruiter en zelf Generatie Z

Suzanne, Recruiter en zelf Generatie Z

Het nieuwe normaal: de 4-daagse werkweek

Dat Generatie Z parttime wil werken is begrijpelijk. Wat betekent dit dan voor de al zo krappe arbeidsmarkt? Waar het al moeilijk is om één iemand te vinden, moet je nu meerdere mensen vinden om de job gedaan te krijgen. Tenminste, dat is vanuit het idee dat een volwaardige functie een fulltime functie is.

De 5-daagse werkweek is al tijden de norm in Calvinistisch Nederland. Functiebeschrijvingen zijn veelal gebaseerd op fulltime bezetting, en zo nodig verzinnen we er nog wat taken bij. Werk genoeg. De vraag is misschien niet of de trend van parttime werken een probleem vormt bij arbeidstekorten, maar of we niet anders moeten gaan kijken naar de invulling van werk. 

Met het zicht op stijgende pensioenleeftijden en reeds bekende effecten van stress en ontspanning op lichamelijke en geestelijke gezondheid, zijn er steeds meer voorstanders van de 4-daagse werkweek als nieuw normaal. In IJsland is het al een succes gebleken. Men geeft aan gelukkiger en productiever te zijn. De vakbond CNV pleit er al jaren voor en Achmea ziet een stijging in open sollicitaties na het invoeren van de 34-urige werkweek. De zorgverzekeraar wil zo bijdragen aan de vitaliteit van werknemers door ruimte te bieden voor leven lang leren en een betere balans tussen werk en privé. Iets wat Generatie Z als muziek in de oren klinkt. 

We zeiden het eerder al: Generatie Z ziet werk als één onderdeel van hun levensinvulling. Door ze te ondersteunen in het vinden van een goede werk-privé balans, maak je jezelf dus aantrekkelijker als werkgever. 

Dé Gouden Tip

Eén van de grootste uitdagingen rondom jong talent is het behouden ervan in je organisatie. Naast goede begeleiding en het ondersteunen in de persoonlijke ontwikkeling is vrije tijd een hot topic. Verhoog de betrokkenheid van jong talent bij de organisatie door hier een bijdrage te leveren. Een goede werk-privé balans en een organisatie die daar om geeft verdient loyalty punten van haar jonge werknemers.

De beste tip die we je kunnen geven is: investeer niet alleen in iemands professionele doelen, maar in de persoonlijke ambities. Vraag en praat dus over dit onderwerp en kijk waar jij als werkgever een bijdrage aan kunt leveren. Is iemand een fanatieke sporter? Draag bij aan een sportabonnement. Zo investeer je niet alleen in de betrokkenheid van de werknemer, maar ook in de vitaliteit van je werknemers! 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief