Generatie Z en autoriteit

Generatie Z en autoriteit

Respect is voor Generatie Z niet vanzelfsprekend. Hoe komt dat?

Onze GenZ talks leveren altijd denkwerk op. Aan de kant van het publiek, maar ook door de vragen die wij krijgen. Zo ontstond er op het Werf& event over generatie Z, tijdens het praatje van onze eigen Martijn van Rossum een discussie over generatie Z en autoriteit. Of eigenlijk, waarom generatie Z niks heeft met autoriteit. 

De tijden zijn vervlogen dat je als leidinggevende simpelweg respect krijgt doordat je, het woord zegt het al, leidinggevende bent. Generatie Z heeft het niet zo op autoriteit. Tenminste, niet als dit is op basis van hiërarchie. 

Deze generatie wil als gelijke gezien worden en beschouwt haar leidinggevende als onderdeel van het team, net zoals andere collega’s. Waarom kijkt deze generatie zo anders naar autoriteit? Hoe ga je hier op de werkvloer mee om? En wat kun je hier als organisatie van leren? We nemen je mee in de achterliggende factoren en geven je 3 tips!

Coachend Opgroeien in een onbegrensde wereld

De eerste hiërarchische structuur waar we mee te maken krijgen in ons leven, is jouw opvoeding. Ouders hebben, zeker in de eerste jaren, een zekere vorm van macht. Je moet luisteren, omdat papa of mama het zegt. De opvoedingsstijl is bij veel Z’ers minder autoritair dan generaties daarvoor. 

Deze ideeën over leiderschap neemt generatie Z mee naar de werkvloer. Een leider behandelt jou als gelijkwaardige en helpt je bij je ontwikkeling. Autoriteit en respect zijn gebaseerd op expertise en persoonlijke relatie in plaats van senioriteit en hiërarchie. Hoe zorg je ervoor dat generatie Z jouw leiderschap accepteert? 

Als digital natives is deze generatie al jong actief op het internet. In de digitale wereld is iedereen gelijk. Er is geen tot nauwelijks hiërarchie. De mogelijkheden zijn grenzeloos voor iedereen. Het internet leert generatie Z dat de wereld aan je voeten ligt en ook nog eens maakbaar is.

Tip #1: Neem ze mee in je besluitproces

In tegenstelling tot de piramide-structuren waarin eerdere generaties gewend waren om te werken, ziet Generatie Z de organisatie het liefst zo plat mogelijk. Wanneer ze te maken hebben met een manager of teamleider, willen ze begrijpen waaróm deze persoon de beslissingen maakt. Ze kijken niet naar de rol, maar naar de persoon.

Wanneer je een (ingrijpende) beslissing neemt dat het werk van de starter zal beïnvloeden, neem diegene dan mee in de redenen van je beslissing en luister naar wat de starter erover te zeggen heeft. Zoals eerder benoemd, Generatie Z vindt transparantie en gelijkwaardigheid belangrijk - het geeft ze het gevoel dat ze mee mogen denken en gehoord worden.

Tip #2: Geef ze de vrijheid om zelf taken op te pakken

Door de digitale wereld waarin Generatie Z is opgegroeid, zijn de keuzemogelijkheden flink uitgebreid. Tijd en plaats speelt geen rol meer, het internet is immers overal. Vanuit deze gedachtegang vindt de generatie het prettig om hun leven zelf in te richten, en daarmee zelf keuzes te maken. Ook op het gebied van werk. En dat betekent niet dat ze niet van grenzen houden, maar binnen de aangegeven kaders hebben ze het liefst eigen regie.

Geef Generatie Z zoveel mogelijk is de vrijheid om zelf te beslissen welke taken ze zullen oppakken en hoe ze deze uitvoeren. Deze generatie werkt het liefst met duidelijke opdrachten, die ze vervolgens op hun eigen manier kunnen aanvliegen. Geef ze daarbij de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Een voordeel is: ze hebben het liefst vaak feedback, waardoor het geleverde werk goed kan worden besproken.

Tip #3: Laat kennis, authenticiteit en een stukje van jezelf zien

Dat generatie Z anders kijkt naar autoriteit en respect betekent niet dat ze helemaal geen autoriteit willen of respectloos zijn. De basis waarop ze dit toekennen is anders. Deze generatie ziet een ander als autoriteit wanneer deze persoon inhoudelijke kennis heeft, maar daarbij ook authentiek is, iets van zichzelf laat zien. Ook hier speelt internet een rol. Want generatie Z is zich er wel degelijk van bewust dat in de digitale wereld niet alles is wat het lijkt en veel niet echt is. Wanneer je als leidinggevende je kwetsbaar opstelt, vertelt over je eigen ervaringen en de tijd neemt om ook de ander te leren kennen dan scoor je hier zeker leiderschapspunten mee! 

Het is duidelijk: Generatie Z heeft het van nature niet zo met autoriteit. Wil je het respect van deze generatie winnen? Dan is het belangrijk dat je je gelijkwaardig opstelt, dat je ze betrekt bij belangrijke beslissingen en dat je authentiek bent. Dit wordt trouwens door meerdere generaties gewaardeerd!

Meer weten over deze generatie? download het whitepaper

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Lees dan onze Whitepaper, of nog makkelijker: maak gewoon een afspraak met een van onze adviseurs. Anekdotes genoeg… net als concrete tips!