Generatie Z: Trends voor 2023

De jongste generatie werkenden brengt nieuwe ideeën in organisaties, want als je steeds door dezelfde bril kijkt vind je geen oplossing. Het is jong talent dat je verder kan helpen. Sterker nog, waarschijnlijk brengen ze je vernieuwing op onderwerpen waarvan jij niet wist dat je ze nodig had. Jong talent signaleert bovendien verouderde patronen, als je die vervolgens weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.

Welke trends zien we omarmd worden door Generatie Z in 2023?

We hebben afgelopen weken alle trends voor 2023 bekeken en een voorspelling gedaan waar Gen Z’ers mee aan de haal zouden gaan. De eerste trend (AI) is bijna dagelijks in het nieuws, en zoals het vaker gaat met trends, zijn jongeren de drijvende kracht - zeker op het gebied van technologie. Maar er is meer waar we ons bewust van moeten zijn als we Generatie Z willen blijven begrijpen, daarover lees je hieronder. 

Onze belangrijkste tip: praat met Generatie Z! Herkennen de jongeren in jouw organisatie zich in deze trends?

1. Artificial Intelligence wordt een nieuwe standaard voor Gen Z

ChatGPT, AI-selfie en art generators zijn hier voorbeelden van. Ondanks dat ChatGPT pas in november is gelanceerd, heeft het al meer dan miljoenen gebruikers. Het zorgt voor grote opschudding. Supporters op TikTok laten zien hoeveel de AI kan doen: van het schrijven van Excel-formules tot het maken van een rapnummer

Artificial Intelligence (AI) wordt inmiddels al zo razend populair dat zelfs openbare scholen in New York de technologie al verbieden vanwege zorgen over negatieve effecten op het leren van studenten.

Ook hier in Nederland spreken docenten hun zorgen uit, omdat het niet meer te controleren is of leerlingen hun werk zelf hebben geschreven. Het is duidelijk dat AI deel blijft uitmaken van het onderwijs en de relatie van Gen Z met technologie.

2. Merken gedwongen meer verantwoordelijkheid te nemen

Generatie Z en Millennials zijn het beu dat de rijken steeds rijker worden, terwijl ze zelf worstelen om hun stijgende kosten te betalen. 

In 2022 spraken ze zich uit over de onzorgvuldigheid van het gebruik van jets door beroemdheden, of recenter over het optreden van Beyonce in Dubai. Ze weten dat miljardairs meer macht hebben dan zij, en die niet altijd voor goed gebruiken, en we voorspellen dat 2023 een jaar zal zijn waarin hun wrok jegens de rijken nog duidelijker wordt. Ook op de werkvloer zullen we er voor moeten zorgen dat gevoelens van onrecht hersteld worden.

Grote (en kleine) merken kunnen stappen nemen om te laten zien dat ze de frustraties van Generatie Z begrijpen. GenZ'ers zullen in 2023 steeds vaker kiezen voor organisaties die transparant handelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid laten zien. Bijvoorbeeld door geld te doneren aan goede doelen, maar dat is niet genoeg. Uit een trendrapport blijkt dat 79% van de jongeren het erover eens is dat "merken meer moeten doen dan alleen geld doneren aan een goed doel" als dat te maken heeft met praktijken die ze onethisch vinden. 

3. Phygital-lanceringen gaan merken opnieuw definiëren

Het woord 'phygital' is de laatste tijd veel te horen, maar wat betekent het eigenlijk en wat heeft het met jongeren te maken? 

Het antwoord is dat phygital slechts een nieuw woord is om merkervaringen en producten te beschrijven die zowel in virtuele als in IRL-ruimtes bestaan, en het is een van de beste manieren om jonge consumenten van internet naar loyaliteit in de winkel te trekken.

Het is dus zaak om jouw virtuele wereld te verbinden met de echte (hoewel de virtuele heel echt zijn voor jonge mensen). Ongeveer de helft van de jongeren lid is van loyaliteitsprogramma's, en merken hebben deze programma's gegamificeerd, zowel in apps als in virtual reality-activeringen. 

We zien dat veel (grote) werkgevers hebben geïnvesteerd in hun online aanwezigheid. Sommige organisaties hebben zelfs hun sollicitatieproces gegamificeerd, en dat werkt goed. Toch is het noodzakelijk om die online wereld te blijven verbinden aan de realiteit; je wilt immers dat je de verwachtingen in de praktijk ook waar kan maken. 

4. Influencers zijn belangrijker voor merken dan ooit

Influencers domineren de marketingscene al, maar in 2023 zullen micro- en nano-influencers nog belangrijker zijn voor merken om in contact te blijven met hun doelgroep. Het aantal volgers dat iemand heeft, heeft eigenlijk geen invloed op hoeveel Gen Z en Millennials hen vertrouwen. Ook hier is het vooral authenticiteit en relevantie die de doorslag geven. Deze influencers hebben uitstekend contact met hun volgers. Ze weten wie ze zijn en wat hun bezighouden hebben waarde voor de content. Dus kleine influencers zijn een manier om rechtstreeks contact te maken met een loyaal publiek. 

Om nog maar te zwijgen van het feit dat deze jongeren zelf de makers zijn waarmee merken zouden moeten werken, aangezien 65% van de jonge mensen aangeeft dat ze sociale media-inhoud maken voor een breder publiek dan familie en vrienden, en 60% is het ermee eens dat ze geïnteresseerd zijn in het promoten van merken op sociale media.

Hoe kan jij hier dan gebruik van maken? Speel een paar Gen Z’ers vrij voor een paar uurtjes om relevante en echte content te maken en delen over jullie organisatie. Misschien wil je dat nog laten begeleiden of ga je zelfs nog verder door actief (gewenste) content aan te reiken aan de hand van populaire hashtags op Instagram of TiKTok voor de niche waar je actief in bent. 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief