Op zaterdag 23 april 2022 was het zover! De lancering van het nieuwe elektronische patiëntendossier (EPD) van Epic bij het Ziekenhuis Amstelland. Het ziekenhuis is een samenwerking aangegaan met Amsterdam UMC voor het gebruik van hun elektronisch patiëntendossier van Epic. Ziekenhuis Amstelland wilde hun ICT al langer toekomstbestendig inrichten, en dat is door deze samenwerking met Amsterdam UMC en het projectteam vanuit The New Crew nu gelukt! Patiëntengegevens kunnen nu sneller uitgewisseld worden tussen de verschillende afdelingen en ziekenhuizen. Dat maakt het werk van de arts, verpleegkundige en de baliemedewerker een stuk gemakkelijker en draagt direct bij aan de verbetering van de zorg.
Vanuit The New Crew zijn meerdere talenten aan de slag gegaan om de implementatie van het nieuwe EPD bij het Ziekenhuis Amstelland te realiseren. Aan het woord is Luuk, één van onze talenten die bij heeft gedragen aan de coördinatie en planning van het hele traject.

Alles mogen vragen

Talent Luuk was samen met zijn collega onderdeel van het Project Management Office en ondersteunde daar de programmadirecteur bij de planning en sturing van het implementatieprogramma. Hij vertelt over zijn ervaring als starter via The New Crew en de implementatie van het nieuwe EPD bij Ziekenhuis Amstelland.  “Je komt binnen en wordt vrij snel opgenomen door de organisatie. Binnen mijn team werd ik meteen op stoomcursus gezet: er werd verteld wat het belangrijkste is en wat er moest gebeuren. Ze benadrukte vooral dat ik alles mocht vragen, en dat er niemand in het project zit die alles weet. Dat hielp wel.”
Benieuwd naar zijn ervaring? In de video vertelt Luuk over zijn werk als projectcoördinator en de ondersteuning vanuit The New Crew.

Trots op het resultaat

Luuk vertelt waar hij het meest trots op is. "Ik ga het meest trots zijn als het project is gelukt en als de mensen in het ziekenhuis ons daarvoor bedanken. Dat is het einddoel. Wanneer niet alleen de managers, maar ook de artsen en verpleegkundigen ons bedanken en zeggen dat ze het fijn vinden dat we zijn overgestapt op een nieuw systeem en dat ze er ook écht iets aan hebben."
"Nu wordt het pas echt spannend. De software werkt, maar werkt het op alle fronten en in de praktijk?"

De zorg verbeteren

De implementatie van het nieuwe EPD brengt veel voordelen met zich mee, zowel voor het zorgpersoneel als voor de patiënt. Luuk vertelt over de mogelijkheden van het nieuwe systeem: "Het oude systeem was veelal losse systemen die niet met elkaar konden communiceren. Voor patiënten was er ook veel minder inzicht in hun data om afspraken maken te maken. Die mogelijkheden waren er gewoon niet goed, het ziekenhuis moest dus echt met de tijd mee. het nieuwe systeem biedt een veel beter geïntegreerd systeem waarmee communiceren tussen verschillende afdelingen en ziekenhuis veel makkelijker verloopt.
"Alles wordt voor hen veel efficiënter en overzichtelijker. Het wordt nu een patiëntendossier waar iedereen makkelijk bij kan. Dat vertaalt zich naar betere zorg."

Ook aan de slag als talent?

WIl je ook aan de slag om de zorg te verbeteren, of zoek je een andere job met maatschappelijke impact? Schrijf je dan nu in.