Het afgelopen jaar bracht waardevolle inzichten over de arbeidsmarkt en het belang van inclusiviteit en flexibiliteit. Naast de opkomst van Generatie Z, hebben we ook geleerd hoe neurodiversiteit en effectieve onboarding essentieel zijn voor een moderne en productieve werkomgeving. We kijken samen met jou terug op wat we in 2024 leerden! 
Over Generatie Z: Werk is belangrijk, maar wel met voorwaarden. Gen Z zoekt geen standaard 9-tot-5-werk, maar een omgeving waar hun waarden en idealen tot hun recht komen. Voor deze generatie zijn een aantal factoren belangrijk in hun baan: 
1. Werk is meer dan een baan
Generatie Z zoekt een omgeving waarin ze kunnen bijdragen aan een groter doel. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om transparant te zijn over hun missie en de maatschappelijke impact. 
2. Hybride werken is geen trend, maar een norm
Flexibiliteit bleef ook in 2024 belangrijk. Generatie Z kijkt naar hoe zij werk en privé met elkaar balanceren. Bedrijven die hybride werken, worden als vooruitstrevend gezien door deze generatie. Voor teams vraagt dit om duidelijke communicatie en tools die helpen de samenwerking op afstand soepel te laten verlopen.
3. Mentale gezondheid boven alles
Deze generatie ziet mentale gezondheid als een topprioriteit. Werkgevers die investeren in mentale ondersteuning, zoals coaching, krijgen bij Generatie Z een dikke plus. 
4. Leren stopt nooit
Generatie Z zoekt continu naar groei en ontwikkeling. Ze zoeken korte trainingen, mentorprogramma’s of leren door te doen. Investeren in persoonlijke en professionele ontwikkeling is een must voor werkgevers die hen willen behouden.

Maar organisaties profiteren van hun nieuwe kennis! 

Van AI-tools tot sociale media, Generatie Z werkt hier met gemak mee. Ze zoeken naar innovatieve werkmethoden en omarmen technologie die hen en het werk efficiënter maakt. Dus staat jouw team hiervoor open? Dan maak jij hier ook in 2025 goed gebruik van! 

Ook neurodiversiteit kreeg een plek op de agenda

In 2024 verdiepten we ons bij The New Crew in neurodiversiteit. En we kwamen een hoop kansen tegen. We deelden een verhaal over hoe om te gaan met AD(H)D. Je leest het volledige artikel hier. Nog vaak worden de collega’s met AD(H)D gezien als die collega die te laat komt, dingen vergeet, of snel afgeleid is. Maar wij ontdekten juist de kracht van AD(H)D, zeker voor op de werkvloer! Ook hebben we een aantal tips om jouw collega met AD(H)D in de kracht te zetten.  Zo zet je jouw collega in de kracht: 
  • Ga met elkaar in gesprek. Alles begint met een gesprek. Praat met elkaar over wat je van elkaar en de omgeving nodig hebt om optimaal te functioneren.
  • Kijk naar efficiëntie. Niemand houdt van lange meetings. Zeker jouw collega met AD(H)D niet. Nog een mooie stof achter de deur om aan de slag te gaan met de efficiëntie van de workflows. Kijk hierbij ook naar checklists en projectmanagementtools.

Een grote kracht van AD(H)D

Werknemers met AD(H)D blinken vaak uit in creativiteit en hyperfocus op onderwerpen die hun interesseren. Merk jij dus tijdens het werken niet veel van die AD(H)D? Dan weet je dat jouw collega echt werkt aan de onderwerpen die interesse hebben. 

We maakten een verdiepingsslag op de onboarding

De eerste 100 dagen zijn heel belangrijk voor nieuwe medewerkers. Met een goed  onboardingproces creëer je een gevoel van thuiskomen. Het gevoel dat ervoor zorgt dat jouw nieuwe collega langer in dienst blijft.  We delen nog een aantal tips die je in kunt zetten om jouw onboarding aan te scherpen. 
Tip 1. Denk na over de juiste buddy. Zorg voor iemand die enthousiast is, maar ook zeker de tijd heeft om begeleiding te bieden. Vaak zien we dat de huidige medewerkers hun werkzaamheden gewoon moeten doorzetten, waardoor er te weinig ruimte is om de vragen en de begeleiding van de nieuwe collega op te pakken
Tip 2. Gepersonaliseerd plan. Nee, dat betekent niet dat je elke keer een nieuw proces moet uitdenken. Maar wel dat je tijdens de onboarding moet bijschaven. Iedereen heeft andere hulpvragen. 
Tip 3. Maak ongeschreven regels duidelijk. Hier denken we niet vaak aan, maar elk team en elke organisatie heeft gewoonten. Van lunchgewoontes tot kantoor rituelen, help nieuwkomers zich sneller thuis te voelen. Moet je zelf eten meenemen? Zijn er vaste lunchplekken? Wordt er gek opgekeken als je werktijden aanpast? 
Tip 4. Denk verder dan de eerste maand. Zorg voor een planning voor de eerste drie maanden en check regelmatig in met de medewerker. Zorg ervoor dat je ook klaarstaat als het ‘nieuwe’ van de functie eraf is en de verwachtingen omhoog gaan.  
Juist die kleine momenten van aandacht maken het verschil tussen een medewerker die blijft en een die vertrekt.  

Samenvattend

De rode draad van 2024? Balans, begrip en een menselijke benadering. Of het nu gaat om Generatie Z, neurodiverse werknemers, of nieuwe teamleden. Bedrijven die flexibel en empathisch zijn, bouwen een sterkere, loyalere en productievere werkomgeving. 

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief