Als we denken aan toegankelijkheid op de werkvloer, denken we meteen aan het rolstoelvriendelijk maken van het gebouw. Er wordt gekeken naar doorgangen en liften. Toch is toegankelijkheid op de werkvloer meer dan dat. Het omvat meer aspecten die van invloed zijn op de mate waarin mensen, ongeacht hun achtergrond of beperking, kunnen deelnemen aan het dagelijkse (werkend) leven. In de week van de toegankelijkheid nemen we je mee in welke stappen jij kunt zetten binnen je organisatie. 

#1. Fysieke Toegankelijkheid

Dit is vaak de toegankelijkheid waar we meteen aan denken. Check om hiermee te beginnen in ieder geval naar de volgende punten:
  • Zorg voor hellingen, liften en brede deuropeningen voor rolstoelgebruikers.
  • Plaats duidelijk zichtbare borden en markeringen voor mensen met visuele beperkingen.
  • Vergeet niet aan de geluidssignalen te denken voor mensen met gehoorproblemen. Zijn deze goed te horen door al jouw medewerkers en bezoekers?

#2. Digitale Toegankelijkheid

Het aanpassen van de digitale toegankelijkheid doe je niet per se voor mensen met een lichamelijke beperking, hier komt de rol van neurodiversiteit naar boven. Vaak nog vergeten, of de acties staan onderaan de takenlijst. En als we eerlijk zijn, in deze punten zit vaak ook veel uitzoekwerk en obstakels. Om de stap toch wat kleiner te maken hebben we een aantal punten op een rijtje gezet. Zo wordt jouw digitale omgeving makkelijk te gebruiken voor mensen met dyslexie, autisme en nog veel meer verschillende vormen binnen neurodiversiteit. 
  • Zorg ervoor dat jouw website voldoet aan de WCAG-richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Dit is een algemene checklist aan richtlijnen die je kunt doorvoeren om jouw website toegankelijker te maken.
  • Gebruik duidelijke lettertypen en kleuren met voldoende contrast voor leesbaarheid. Als scherp zien of lezen moeilijk is, dan is contrast enorm belangrijk om te begrijpen wat er op de website te vinden is.
  • Overweeg alternatieve tekst voor afbeeldingen en video's voor mensen met visuele beperkingen. Als je slechtziend of blind bent, dan zijn jouw foto’s niet te begrijpen. Tenzij je een ALT-tekst installeert. De websitebouwer weet precies wat dit is en anders is een snelle Google zoekopdracht snel gedaan. Geloof ons, dit is makkelijk toe te voegen. Deze met de ALT-tekst in te vullen wordt er voorgelezen wat er op de afbeelding te zien is, als de ander dit aan gezet heeft natuurlijk.

#3. Inclusieve communicatie

Een communicatie in tekst en beeld voor iedereen. Hier wordt als steeds meer aandacht aan gegeven. Een mooie beweging die we door kunnen zetten. Dus ook hiervoor hebben we punten die jij nog kunt meenemen in de focus van de komende maanden (en natuurlijk daarna)
  • Communiceer helder en eenvoudig en vermijd jargon. Heb je een tekst geschreven of ingesproken? Lees het altijd nog een keer na met de pet van een buitenstaander. Is het te begrijpen voor iedereen?
  • Bied informatie aan in verschillende formaten, zoals geschreven tekst, audio en video.

#4. Toegankelijke werving en selectie

Ja, een checklist gemaakt door The New Crew kan niet anders dan afsluiten met een aantal tips om je wervingsstrategie toegankelijker te maken. Alle bovenstaande tips zijn toepasbaar op jouw wervingsstrategie. Zo moeten vacatureteksten te begrijpen zijn voor iedereen, moet de website waar de teksten op staan goed te lezen en te begrijpen zijn en moet de plek waar de sollicitant op gesprek komt toegankelijk zijn voor iedereen. Maar ga jij voor het beste? Dan hebben we nog een bonustip voor je: 
Kortom, het verkopen van jouw functie begint voordat je de eerste woorden voor de vacaturetekst op papier hebt en eindigt eigenlijk nooit. Kijk hier samen met je team en organisatie kritisch naar en neem de tijd. 
Zoals je ziet, het toegankelijker maken van een organisatie gaat verder dan het plaatsen van hellingen en brede deuropeningen. Het gaat over het creëren van een omgeving waarin iedereen, ongeacht hun achtergrond of mogelijkheden, zich welkom en gewaardeerd voelt. 
We hopen je met deze checklist handvatten gegeven te hebben om dit onderwerp verder door te pakken. Mocht je toch even willen sparren? Dan staat ons D&I-team voor je klaar om met je te sparren. 

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief