Gen Z: De vierde generatie op de werkvloer. Zo verbeter jij jouw generatiemanagement!

‘’Ik voel de vibe nog niet helemaal! Ik kijk er morgen nog even naar vanuit mijn POV’’ Met de komst van Gen Z zijn er vier generaties op de werkvloer. Dat is even schakelen. Waar bij de één nog standaard een rekenmachine in de tas zit, schakelt de ander moeiteloos Siri in. We nemen je mee in de kenmerken van Gen Z en hoe jij hiermee omgaat in jouw generatiemanagement.

1. Maak gebruik van elkaars mentaliteit.

Wees je ervan bewust dat er collega's met verschillende mentaliteiten, gewoonten en opvattingen op jouw werkvloer zijn. Maak daar als team gebruik van. 

Voorbeeld: Generatie X heeft de werk-privébalans helemaal onder controle, terwijl generatie Z continu in gevecht is om te laten zien dat hij of zij iets kan. Zij hebben vaak nog last van 'imposter syndrome’. 

De tip: open als team het gesprek. Wat zijn de verwachtingen van een medewerker? Hoe ga je het beste om met de werk-privébalans? Door in gesprek te gaan met eerdere generaties leert generatie Z veel punten van een andere kant te bekijken (ook wel een andere POV ;)). Hard werken wordt gezien. Daar mag deze generatie op leren vertrouwen.

Wat je van Gen Z kunt leren!

Gen Z staat voor iedereen open. Inclusiviteit en diversiteit, jezelf kunnen zijn, maar ook mentale gezondheid staan hoog op de agenda. Dit zijn punten die erg toegankelijk en bespreekbaar zijn binnen deze generatie. Dit brengt daarom een mooie open mindset met zich mee. Een mindset waar alle generaties veel van kunnen leren. Open daarom eens het gesprek met Gen Z over hoe zij zichzelf zijn en hoe zij dit durven te uiten. 

2. Accepteer verschillende communicatiemethoden

Trillende handen en blinde paniek. Dit is de reactie van een Gen Z’er als de telefoon overgaat. Toch is het een favoriet communicatiemiddel voor de Baby Boomers. Maar een lachende Elmo-meme in de mail? Daar schrikken de Boomers van. Accepteer daarom als werkgever alle communicatiemethoden. Hier ligt een mooie rol voor een manager. Dit onderwerp is een mooi voorbeeld van geven en nemen. Alle generaties moeten zich comfortabel voelen bij de communicatie. 

Daag Gen Z dus af en toe uit door ze op te bellen, ook voor een makkelijke vraag! Hiermee laat je zien dat bellen ook laagdrempelig kan zijn en niet alleen maar gebruikt wordt om slecht nieuws te brengen. Maar zoals we al zeiden, het is geven en nemen. Dus stuur je een groepsmail? Stop er een leuke smiley of meme in. Zo herinner jij de Boomers eraan dat niet alles formeel hoeft. En Gen Z heb jij meteen in the pocket!

3. Leer van elkaars kennis

De generaties vóór Gen Z staan bekend om hun loyaliteit. Dat zit bij Gen Z zelf anders in elkaar. Een 25-jarig werkjubileum? Daar kan Gen Z zich moeilijk iets bij voorstellen. Gen Z ziet overal kansen en is niet bang deze te pakken. Dit kan weleens voor wrijving zorgen. 25 jaar in dienst betekent: veel ervaring, maar de ‘zo-doen-we-het-eigenlijk-altijd-mentaliteit’ ligt weleens op de loer. Niet gek. Alles draait immers prima. Toch kan het wrijving veroorzaken tussen generaties. 

Voor jou als werkgever is het belangrijk om Gen Z ruimte en vertrouwen te geven dat de kennis die zij meenemen, van grote waarde is. Luister naar ze. Neem hun frisse ideeën in overweging. Ja, dat kan ervoor zorgen dat je soms als manager onderwerpen zult raken waar jij nog je vraagtekens bij hebt. Dat is ok.. Binnen jouw rol is het vooral belangrijk dat je aan jouw hele team laat zien dat dat jij open staat voor nieuwe input. 

Maar heel eerlijk, niet alles kan veranderen. Hoe graag we dat soms ook willen. Zorg dus voor een goede onboarding, waarin je uitlegt wat er wel en niet kan. Leg uit wat jouw team doet, maar ook vooral waarom. Zo hebben alle generaties dezelfde kennis. Geef ze kaders, waarbinnen ze vrij mogen experimenteren.

Grote tip: koppel deze generaties aan elkaar tijdens het inwerktraject! Zo mix jij nieuwe en oude kennis.

4. Zie elkaars sterktes (en zet ze tactisch in)

Iedereen heeft sterktes. Voor jou als werkgever is het de kunst om deze zo goed mogelijk in te zetten en op elkaar aan te sluiten. Dit betekent vaak: juiste samenwerkingen opstellen en werkzaamheden goed verdelen. Gen Z is bijvoorbeeld erg open minded. Perfect voor een brainstorm. Andere generaties duiken misschien makkelijker de details in. Komt mooi uit. De ideeën verder uitwerken en verwerken in een prachtig rapport of de verdiepende vragen stellen is misschien iets minder hun kracht. Daar is een Millennial of een Baby Boomer misschien beter in.. Ga op zoek naar elkaars sterke eigenschappen. Zoek de ander eens op en verras elkaar. 

Zo! Een mooie lijst om mee te beginnen. En onthoud, generatiemanagement is best lastig. En zal een leerproces blijven. Het belangrijkste is dat je met elkaar in gesprek blijft en oprecht naar de ander luistert. Gun jezelf en je organisatie de tijd om dit proces goed en rustig door te lopen. 

Wil je in de tussentijd meer tips over Gen Z en recruitment? Schrijf je dan in op deze Vernieuwsbrief. Dan krijg jij elke maand een nieuwe lading kennis en tips. 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief