Één van je werknemers heeft aangegeven de organisatie te verlaten. Nu moet jij op zoek naar een vervanger. Iemand die net zo prettig is om mee samen te werken, die de benodigde kennis snel zal opdoen en de ambitie heeft om zich voor langere tijd aan je organisatie te binden. Je schreef een vacature en verrek, er hebben zich behoorlijk wat goede sollicitanten zich gemeld! Maar, hoe bepaal je wie het meest geschikt is?
Hier zijn vijf waardevolle tips om de ideale starter te kiezen, rekening houdend met de juiste kwaliteiten, drijfveren en de match met je organisatie:
Allereerst is het van belang om de waarde van jong talent goed in te schatten. Starters zijn meer dan een cv. Gen-Z brengt verschillende eigenschappen met zich mee. Allemaal eigenschappen die in jouw team goed van pas komen. Denk aan: een vernieuwende blik op processen, het vermogen om data-gerelateerde informatie snel eigen te maken of hun drive om een (maatschappelijke) bijdrage te leveren. Die eigenschappen en vaardigheden zijn lang niet altijd terug te vinden op een cv, dus kijk vooral verder dan dat papiertje!
Cv's bieden een basisoverzicht van iemands achtergrond, maar een diepgaand interview is cruciaal om te begrijpen wie de starter werkelijk is. Stel vragen die inzicht geven in hun persoonlijkheid, waarden en passies. Generatie Z hecht waarde aan zingeving en maatschappelijke betrokkenheid. Ontdek hoe de kandidaat deze waarden in hun leven integreert en hoe ze dit binnen jouw organisatie willen voortzetten.
Terwijl vakinhoudelijke kennis en studieachtergrond belangrijk zijn, zijn soft skills zoals communicatie, samenwerking en probleemoplossing van onschatbare waarde. Generatie Z heeft doorgaans sterke digitale vaardigheden, maar vaak ook het vermogen om zich aan te passen aan nieuwe situaties en om effectief te communiceren in zowel persoonlijke als virtuele omgevingen. In situaties waarin er veel verandert in het team of in de werkprocessen, komen deze soft skills zeker van pas.
Een goede match tussen individuele waarden en de kernwaarden van de organisatie is van groot belang. Bestudeer de bedrijfscultuur en identificeer welke persoonlijke waarden van de kandidaat aansluiten bij die van je organisatie. Generatie Z gebruikt informele en open communicatie, dus overweeg hoe goed de kandidaat zou passen binnen de heersende communicatiestijlen en werkomgeving.
Naast competenties is het begrijpen van wat de starter drijft van belang. Hebben ze een passie voor innovatie, maatschappelijke impact of persoonlijke ontwikkeling? Ga na of hun drijfveren passen bij de doelen en visie van je organisatie. Waarom wil de starter zich voor jouw organisatie inzetten? Generatie Z heeft de neiging om te streven naar persoonlijke groei en het maken van verschil. Gebruik deze eigenschappen dan vooral om hun betrokkenheid en productiviteit te vergroten.
Kortom, het selecteren van de juiste starter gaat verder dan het bekijken van het cv. Generatie Z brengt unieke waarden en perspectieven met zich mee, die goed kunnen aansluiten bij moderne organisaties die streven naar een inclusieve en innovatieve cultuur. Door diepgaande interviews, het toetsen van soft skills, het evalueren van de match met de organisatie en het begrijpen van drijfveren, kun je een weloverwogen keuze maken die niet alleen zorgt voor een aanwinst voor je team, maar ook voor duurzame instroom.
Is jouw team zoekende naar het juiste profiel dat past? De persoon die de gaten opvult en nieuwe kansen versterkt? Neem contact op met een van onze adviseurs. Zij zijn gespecialiseerd in deze vraagstukken en sparren graag met je mee.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe zorg je voor meer toegankelijkheid op de werkvloer buiten alleen fysiek? Wij geven je onze tips
Sylvana Jesterhoudt
Benieuwd naar de 3 fouten die het meeste worden gemaakt tijdens het werven van starters? Je leest ze hier.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe stimuleer je generatie z? Wat hebben ze nodig om energie te krijgen op de werkvloer? Je leest het hier
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.