Alles wat je moet weten over generatie Z

Waar zet je op in om Gen Z te werven?

Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen. We zien dat dit ze wordt aangerekend, terwijl het diezelfde voorgaande generaties zijn die GenZ’ers leerden dat er nog zoveel meer is dan werk. 

Er zijn verschillende onderwerpen die belangrijk zijn en blijven bij het recruiten van Generatie Z, waarvan de volgende om verschillende redenen prioriteit zouden moeten krijgen:

Laat ze flexibel werken

Generatie Z heeft een grotere behoefte aan flexibiliteit in hun werk, zoals de mogelijkheid om thuis te werken of een aangepaste werkweek. In alle beroepen en vakgebieden zien we deze wens; bij kantoorwerk is het al een vereiste, terwijl je voor plaatsgebonden werk nog een concurrentievoordeel kan behalen. 

Ze willen zich ontwikkelen

Generatie Z wil zichzelf continu blijven ontwikkelen en zoekt werkgevers die investeren in de professionele en persoonlijke groei van hun medewerkers.

Diversiteit & inclusie is een must

Generatie Z waardeert bedrijven die diversiteit en inclusie bevorderen en stelt deze eisen aan werkgevers. Bedrijven moeten zich inspannen om een inclusieve werkomgeving te creëren, want dat gaat niet van zelf.

Duurzaamheid als norm

Generatie Z is zich sterk bewust van de impact van bedrijfsactiviteiten op de maatschappij en het milieu en verwacht dat werkgevers duurzaamheid een hoge prioriteit geven.

Hoe verleid je Generatie Z om bij jou te blijven?

Luister naar de eisen en wensen van Generatie Z en bedenk eens hoe je daarmee een voordeel kan bereiken voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert immers als beste verouderde patronen, en als je die vervolgens weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.

Dus verzamel enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze deze punten herkennen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen?

Gen z hoe bind je ze download de whitepaper generatie z op de werkvloer

Download whitepaper

10 concrete tips om Generatie Z te verleiden bij jou te blijven

  1. Werk met concrete doelen en vertrouw erop dat ze deze halen
  2. Geef de vrijheid om het werk zelf in te richten en projecten op te pakken
  3. Laat zien waar ze het voor doen en wat hun impact is
  4. Laat ze leren door samen te werken met ervaren collega's
  5. Stil hun honger naar ontwikkeling en laat weten dat je ze ziet
  6. Creëer een goede werksfeer en besef dat er meer is dan werk
  7. Zorg dat jouw organisatie een goede afspiegeling is van de maatschappij
  8. Wees als leidinggevende authentiek en behandel iedereen gelijk
  9. Communiceer online, wees transparant en kom snel tot de kern
  10. Praat met ze. Met de intentie om ze te begrijpen. Neem hun eisen en wensen serieus!

Zullen we eens sparren over de retentie van jouw mensen?

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Vanaf hieronder is het voor mobiel/tablet. Vergeet niet om de bovenstaande aanpassingen hieronder ook toe te passen.

Waar zet je op in om Gen Z te werven?

Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen. We zien dat dit ze wordt aangerekend, terwijl het diezelfde voorgaande generaties zijn die GenZ’ers leerden dat er nog zoveel meer is dan werk. 

Er zijn verschillende onderwerpen die belangrijk zijn en blijven bij het recruiten van Generatie Z, waarvan de volgende om verschillende redenen prioriteit zouden moeten krijgen:

Laat ze flexibel werken

Generatie Z heeft een grotere behoefte aan flexibiliteit in hun werk, zoals de mogelijkheid om thuis te werken of een aangepaste werkweek. In alle beroepen en vakgebieden zien we deze wens; bij kantoorwerk is het al een vereiste, terwijl je voor plaatsgebonden werk nog een concurrentievoordeel kan behalen. 

Ze willen zich ontwikkelen

Generatie Z wil zichzelf continu blijven ontwikkelen en zoekt werkgevers die investeren in de professionele en persoonlijke groei van hun medewerkers.

Diversiteit & inclusie is een must

Generatie Z waardeert bedrijven die diversiteit en inclusie bevorderen en stelt deze eisen aan werkgevers. Bedrijven moeten zich inspannen om een inclusieve werkomgeving te creëren, want dat gaat niet van zelf.

Duurzaamheid als norm

Generatie Z is zich sterk bewust van de impact van bedrijfsactiviteiten op de maatschappij en het milieu en verwacht dat werkgevers duurzaamheid een hoge prioriteit geven.

Hoe verleid je Generatie Z om bij jou te blijven?

Luister naar de eisen en wensen van Generatie Z en bedenk eens hoe je daarmee een voordeel kan bereiken voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert immers als beste verouderde patronen, en als je die vervolgens weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.

Dus verzamel enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze deze punten herkennen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen?

10 concrete tips om Generatie Z te verleiden bij jou te blijven

  1. Werk met concrete doelen en vertrouw erop dat ze deze halen
  2. Geef de vrijheid om het werk zelf in te richten en projecten op te pakken
  3. Laat zien waar ze het voor doen en wat hun impact is
  4. Laat ze leren door samen te werken met ervaren collega's
  5. Stil hun honger naar ontwikkeling en laat weten dat je ze ziet
  6. Creëer een goede werksfeer en besef dat er meer is dan werk
  7. Zorg dat jouw organisatie een goede afspiegeling is van de maatschappij
  8. Wees als leidinggevende authentiek en behandel iedereen gelijk
  9. Communiceer online, wees transparant en kom snel tot de kern
  10. Praat met ze. Met de intentie om ze te begrijpen. Neem hun eisen en wensen serieus!

Zullen we eens sparren over de retentie van jouw mensen?

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.