Alles wat je moet weten over generatie Z

Generatie Z, wie zijn dat?

Geboren tussen 1996 en 2015 komen nu de arbeidsmarkt op

Deze jongeren willen veel, snel en zijn gevoelig voor (zelf opgelegde) druk. Ze hebben van hun ouders meegekregen dat álles mogelijk is en dat je alles moet kunnen bespreken.

Digital natives, ook wel de i-generatie

Door de snelheid van technologie nemen ze niet snel genoegen met suboptimale opties. Tegelijk groeien ze op in tijd van crises: ze hebben de financiële crisis meegemaakt, zien ze dat de aarde langzaam kapot gaat, hebben nauwelijks perspectief op een woning en ervaren veel maatschappelijke onrust door stevige tegenstellingen.

Veeleisend, ambitieus en (zelf)bewust

Generatie Z is zelfbewust. Ze komen makkelijk bij hun gevoel en praten makkelijker over emoties. Ze kennen geen wereld zonder internet en leven in een 24-uurseconomie met maar weinig beperkingen.

Generatie Z op de werkvloer

Waarom Generatie Z'ers in jouw organisatie?

Deze authentieke starters brengen nieuwe ideeën en inzichten mee naar de werkvloer. Niet alleen hun eigentijdse kennis en kunde, maar zeker ook hun kijk op de wereld om jouw organisatie verder te helpen.

“Generatie Z kon eerder swipen
dan lopen.”

Hey jij daar! Help ons met het verbreden van onze kennis

Het is belangrijk om regelmatig met de Generatie Z in contact te staan en gesprekken te voeren over werken en werkgeverschap, omdat dit ons kan helpen om de expertise op dit gebied te verbeteren. Door in contact te blijven met deze generatie en te luisteren naar hun ideeën en perspectieven, zullen wij beter begrijpen hoe jij je werkgeverschap kunt verbeteren en aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van deze generatie. 

Wij zijn een expert in de Generatie Z en staan minstens 3 keer per jaar met de generatie in contact, hierbij voeren wij gesprekken over werken en werkgeverschap vanuit het perspectief van de generatie. Wil jij als Gen Z'er een bijdrage leveren aan onze expertise?

Z'ers en parttime werken

De Generatie Z is opgegroeid met technologie en heeft vaak een sterke aanwezigheid op het internet. Zij hebben ook vaak een andere kijk op het werk dan oudere generaties. Zo zijn ze vaak op zoek naar flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privéleven. Hierbij is geld verdienen vaak een randvoorwaarden en geen doel op zich.

Parttime werken kan hiervoor een oplossing bieden, omdat het toestaat om minder uren te werken en daardoor meer tijd te hebben voor andere activiteiten. Wij zijn op onderzoek gegaan waarom de Generatie Z graag parttime werkt, wat ze in hun vrije tijd doen en geven een gouden tip over vrije tijd en het behouden van jong talent. Leer er meer over in onze blog

Z'ers en hybride werken

Hybride werken is een vorm van werken waarbij mensen zowel op kantoor als vanuit huis werken. Generatie Z kan de vorm van hybride werken aantrekkelijk vinden omdat het meer flexibiliteit biedt en een betere balans tussen werk en privéleven kan creëren. Het hybride werken is voor de Generatie Z: Het nieuwe normaal. Toch heeft het bepaalde kanttekeningen. Lees er meer over in onze blog.

Z'ers en prestatiedrang

De Generatie Z wordt vaak beschreven als hardwerkend en ambitieus, met een sterke focus op succes en prestaties. Dit kan deels te maken hebben met de economische omstandigheden waarin zij opgegroeid zijn.

Daarnaast zijn ze opgegroeid met social media en heeft daardoor meer blootstelling aan anderen die hun prestaties en successen delen. De Generatie Z staan bekend om snel te willen werken, om veel werkzaamheden uit te voeren en dat ze graag veel verantwoordelijkheden op zich nemen. Dit kan leiden tot een gevoel van druk om goede prestaties te behalen en dit te laten zien aan anderen. Hoe ga jij hier als werkgever mee om? In onze blog gaan we dieper in op het onderwerp Generatie Z en prestatiedrang. Lees er nu alles over.

Z'ers en werkhouding

De Generatie Z heeft vaak een comfortabele houding ten opzichte van het gebruik van technologie op het werk, daarnaast zijn ze vaak gericht op het zoeken naar nieuwe uitdagingen en werk met betekenis en impact. Ze zijn ook open-minded, inclusief en kunnen meer gericht zijn op de balans tussen werk- en privé en flexibiliteit op het werk dan sommige andere generaties. 

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ieder heeft zo hun andere prioriteiten en wensen wat betreft hun werk en carrière. Wij hebben informatie vanuit de praktijk verzameld, hier hebben wij een interessante blog over geschreven. Lees het nu!

GenZ talks

Heb jij zin om te leren over de Generatie Z en hoe jij deze doelgroep het beste kunt aanspreken en motiveren? Doe dan mee aan onze Inspiratiesessie! Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de kenmerken van de Generatie Z en krijg je praktische tips om deze doelgroep te bereiken. Meld je nu aan voor onze Inspiratiesessie en leer hoe jij de Generatie Z kunt inspireren!

Generatie Z en communicatie

De Generatie Z is opgegroeid met technologie en hebben daardoor vaak een comfortabelere houding ten opzichte van het gebruik van verschillende vormen van digitale communicatie, zoals e-mail, instant messaging en sociale media. Ze zijn vaak bedreven in het gebruik van verschillende soorten software en apparatuur en zijn wellicht beter in staat om snel te wennen aan nieuwe technologieën.

Maar toch gaat de voorkeur op zakelijk gebied uit naar persoonlijk contact (face-to-face), daarna komt video communicatie, denk hierbij aan FaceTime, Microsoft Teams en Zoom. Er zijn nogal wat redenen waarom Generatie Z anders communiceert dan andere generaties. Wij hebben een blog geschreven over de juiste manier van communiceren, waardoor iedereen enthousiast is en verantwoordelijkheid neemt. Lees er nu alles over.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of lat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Vanaf hieronder is het voor mobiel/tablet. Vergeet niet om bovenstaande aanpassingen hieronder ook toe te passen.

Geboren tussen 1996 en 2015 komen nu de arbeidsmarkt op

Deze jongeren willen veel, snel en zijn gevoelig voor (zelf opgelegde) druk. Ze hebben van hun ouders meegekregen dat álles mogelijk is en dat je alles moet kunnen bespreken.

Digital natives, ook wel de i-generatie

Door de snelheid van technologie nemen ze niet snel genoegen met suboptimale opties. Tegelijk groeien ze op in tijd van crises: ze hebben de financiële crisis meegemaakt, zien ze dat de aarde langzaam kapot gaat, hebben nauwelijks perspectief op een woning en ervaren veel maatschappelijke onrust door stevige tegenstellingen.

Veeleisend, ambitieus en (zelf)bewust

Generatie Z is zelfbewust. Ze komen makkelijk bij hun gevoel en praten makkelijker over emoties. Ze kennen geen wereld zonder internet en leven in een 24-uurseconomie met maar weinig beperkingen.

Waarom generatie Z'ers in jouw organisatie?

Deze authentieke starters brengen nieuwe ideeën en inzichten mee naar de werkvloer. Niet alleen hun eigentijdse kennis en kunde, maar zeker ook hun kijk op de wereld om jouw organisatie verder te helpen.

"Generatie Z kon eerder swipen dan lopen"

Hey jij daar! Help ons met het verbreden van onze kennis

Het is belangrijk om regelmatig met de Generatie Z in contact te staan en gesprekken te voeren over werken en werkgeverschap, omdat dit ons kan helpen om de expertise op dit gebied te verbeteren. Door in contact te blijven met deze generatie en te luisteren naar hun ideeën en perspectieven, zullen wij beter begrijpen hoe jij je werkgeverschap kunt verbeteren en aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van deze generatie. 

Wij zijn een expert in de Generatie Z en staan minstens 3 keer per jaar met de generatie in contact, hierbij voeren wij gesprekken over werken en werkgeverschap vanuit het perspectief van de generatie. Wil jij als Gen Z'er een bijdrage leveren aan onze expertise?

Z'ers en parttime werken

De Generatie Z is opgegroeid met technologie en heeft vaak een sterke aanwezigheid op het internet. Zij hebben ook vaak een andere kijk op het werk dan oudere generaties. Zo zijn ze vaak op zoek naar flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privéleven. Hierbij is geld verdienen vaak een randvoorwaarden en geen doel op zich.

Parttime werken kan hiervoor een oplossing bieden, omdat het toestaat om minder uren te werken en daardoor meer tijd te hebben voor andere activiteiten. Wij zijn op onderzoek gegaan waarom de Generatie Z graag parttime werkt, wat ze in hun vrije tijd doen en geven een gouden tip over vrije tijd en het behouden van jong talent. Leer er meer over in onze blog

Z'ers en hybride werken

Hybride werken is een vorm van werken waarbij mensen zowel op kantoor als vanuit huis werken. Generatie Z kan de vorm van hybride werken aantrekkelijk vinden omdat het meer flexibiliteit biedt en een betere balans tussen werk en privéleven kan creëren. Het hybride werken is voor de Generatie Z: Het nieuwe normaal. Toch heeft het bepaalde kanttekeningen. Lees er meer over in onze blog.

Z'ers en prestatiedrang

De Generatie Z wordt vaak beschreven als hardwerkend en ambitieus, met een sterke focus op succes en prestaties. Dit kan deels te maken hebben met de economische omstandigheden waarin zij opgegroeid zijn.

Daarnaast zijn ze opgegroeid met social media en heeft daardoor meer blootstelling aan anderen die hun prestaties en successen delen. De Generatie Z staan bekend om snel te willen werken, om veel werkzaamheden uit te voeren en dat ze graag veel verantwoordelijkheden op zich nemen. Dit kan leiden tot een gevoel van druk om goede prestaties te behalen en dit te laten zien aan anderen. Hoe ga jij hier als werkgever mee om? In onze blog gaan we dieper in op het onderwerp Generatie Z en prestatiedrang. Lees er nu alles over.

Z'ers en werkhouding

De Generatie Z heeft vaak een comfortabele houding ten opzichte van het gebruik van technologie op het werk, daarnaast zijn ze vaak gericht op het zoeken naar nieuwe uitdagingen en werk met betekenis en impact. Ze zijn ook open-minded, inclusief en kunnen meer gericht zijn op de balans tussen werk- en privé en flexibiliteit op het werk dan sommige andere generaties.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ieder heeft zo hun andere prioriteiten en wensen wat betreft hun werk en carrière. Wij hebben informatie vanuit de praktijk verzameld, hier hebben wij een interessante blog over geschreven. Lees het nu!

GenZ talks

Heb jij zin om te leren over de Generatie Z en hoe jij deze doelgroep het beste kunt aanspreken en motiveren? Doe dan mee aan onze Inspiratiesessie! Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de kenmerken van de Generatie Z en krijg je praktische tips om deze doelgroep te bereiken. Meld je nu aan voor onze Inspiratiesessie en leer hoe jij de Generatie Z kunt inspireren!

Generatie Z en communicatie

De Generatie Z is opgegroeid met technologie en hebben daardoor vaak een comfortabelere houding ten opzichte van het gebruik van verschillende vormen van digitale communicatie, zoals e-mail, instant messaging en sociale media. Ze zijn vaak bedreven in het gebruik van verschillende soorten software en apparatuur en zijn wellicht beter in staat om snel te wennen aan nieuwe technologieën.

Maar toch gaat de voorkeur op zakelijk gebied uit naar persoonlijk contact (face-to-face), daarna komt video communicatie, denk hierbij aan FaceTime, Microsoft Teams en Zoom. Er zijn nogal wat redenen waarom Generatie Z anders communiceert dan andere generaties. Wij hebben een blog geschreven over de juiste manier van communiceren, waardoor iedereen enthousiast is en verantwoordelijkheid neemt. Lees er nu alles over.

Raak niet uitgepraat over Gen Z

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of lat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.