De Generatie Z groeit op in een tijdperk waarin online technologie en sociale media een belangrijke rol spelen in hun dagelijkse leven, het is dus logisch om te overwegen om ze online te benaderen. Zet bijvoorbeeld een social media-campagne op of zorg voor een aanwezigheid op populaire gaming-platforms. Maar richt je natuurlijk ook op de overige communicatiekanalen.
De Generatie Z is vaak afhankelijk van hun mobiele telefoon. Daarnaast vinden ze het gemakkelijk om te communiceren via de telefoon. Zorg er dus voor dat je sollicitatieproces mobiel vriendelijk is. Ook handig voor de kandidaten die geen lid zijn van Generatie Z. Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om te solliciteren.
De Generatie Z is gewend aan onmiddellijke communicatie en heeft de neiging om snel te willen handelen. Het is dus belangrijk om als werkgever snel te reageren op hun vragen en/of verzoeken. Doe je dit niet.. dan kan dit leiden tot frustratie. Daarnaast is transparantie zeer belangrijk, aangezien de Generatie Z veel waarde hechten aan eerlijkheid en oprechtheid. Als je open en eerlijk bent over wat je te bieden hebt, maar ook wat je van de Gen Z verwacht, zullen ze waarschijnlijk meer vertrouwen in je hebben en meer geneigd zijn om met je samen te werken.
Videocontent werkt in het algemeen voor de Generatie Z beter dan vele teksten. Dit komt omdat zij opgegroeid zijn met technologie en visuele media, hierdoor hebben zij de neiging om op deze manier informatie te consumeren. Over het algemeen worden video's gemakkelijker begrepen en wordt de informatie langer onthouden dan informatieve teksten. Maar let wel op. Ieder individu is uniek. Sommige leden van de Generatie Z hebben meer respons op teksten dan video's. Dus het kan nuttig zijn om een mix van verschillende content aan te bieden.
Generatie Z bestormt de arbeidsmarkt. Hoe beter je de nieuwe generatie starters begrijpt, hoe beter je deze moeilijk te bereiken groep aantrekt. Wij helpen je daar graag mee. Iedere maand schijnen we met onze nieuwsbrieven en artikelen wat licht op deze generatie. Wat boeit ze? Hoe communiceren ze? En nog belangrijker: hoe zorg je dat je ze als werkgever aantrekt en behoudt.
De Generatie Z heeft over het algemeen een aandachtsduur van ongeveer 8 seconden. Dus als je in staat bent om binnen deze seconden je punt te maken, is de kans groter dat de boodschap wordt opgepikt en onthouden. Dit betekent natuurlijk niet dat je video maximaal 8 seconde mag duren. Het is belangrijk dat je een duidelijke en krachtige intro hebt waarin jij je boodschap introduceert en vervolgens de tijd neemt om deze verder uit te leggen. Het is belangrijk dat je boodschap duidelijk is en de kijker begrijpt wat je wilt overbrengen.
Laat de Generatie Z zich goed voorbereiden op de sollicitatie. Zo krijgen zij meer vertrouwen in hun eigen vaardigheden. Het is bijvoorbeeld een leuk idee om video content te creëren met de beste sollicitatietips en deel deze dan op je social media of je bedrijfspagina. Daarnaast kan je de tips ook altijd bij je vacature plaatsen en/of doorsturen via directe berichten op sociale media of via de e-mail. De tips zijn natuurlijk ook zeer bruikbaar voor mensen die buiten de Generatie Z vallen. Het delen van sollicitatietips kan ervoor zorgen dat je een breder scala aan kandidaten aantrekt en kan helpen om het sollicitatieproces vlotter te laten verlopen. Win, win dus!
Het is een goed idee om met leden van Generatie Z verbinding te maken via sociale media voordat je ze uitnodigt voor een sollicitatiegesprek of voordat je met hen gaat samenwerken. Bouw een persoonlijke band met ze op, dit zorgt ervoor dat de GenZ zich meer verbonden gaat voelen met je bedrijf of organisatie. Start je social media kanaal op en publiceer relevante en waardevolle content. Wek de interesses van de Generatie op en volg, like en benader ze digitaal!
Zoals eerder besproken hebben leden van de Generatie Z de neiging om snel te willen handelen en hebben ze een voorkeur voor onmiddellijke antwoorden. Zorg ervoor dat je recruitmentproces snel is, zodat je niet de interesses verliest van de GenZ. Daarnaast kan een te slome recruitment zorgen voor frustraties binnen de generatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je sollicitatieformulieren makkelijk te voltooien zijn en niet te veel tijd in beslag nemen. Probeer zoveel mogelijk het recruitmentproces online te doen en reageer tijdig op sollicitaties.
Begin niet met werven als je niet kan investeren in hun ontwikkeling. Begin ook niet met werven als je niet kan investeren in eigentijds leiderschap in jouw organisatie. Dan zal werven zijn als dweilen met de kraan open.
Generatie Z is niet alleen authentiek, maar verwacht dat ook van werkgevers en leidinggevenden. Je zou kunnen zeggen dat GenZ een extra zintuig heeft ontwikkeld voor onzin, een soort bullshitradar. Als je intenties niet oprecht overkomen haken ze zonder twijfel af. Sterker nog, ze hebben geen enkele moeite om dan over te stappen naar een betrouwbaardere partij. Dus maak een doordacht plan en vertel echte verhalen. Het allermooist zijn video’s met toekomstige collega’s .
Zorg er voor dat je transparant bent over arbeidsvoorwaarden, zorg voor snelheid in het sollicitatieproces. Dat sollicitatieproces is vanzelfsprekend mobile first en process friendly.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
De Generatie Z groeit op in een tijdperk waarin online technologie en sociale media een belangrijke rol spelen in hun dagelijkse leven, het is dus logisch om te overwegen om ze online te benaderen. Zet bijvoorbeeld een social media-campagne op of zorg voor een aanwezigheid op populaire gaming-platforms. Maar richt je natuurlijk ook op de overige communicatiekanalen.
De Generatie Z is vaak afhankelijk van hun mobiele telefoon. Daarnaast vinden ze het gemakkelijk om te communiceren via de telefoon. Zorg er dus voor dat je sollicitatieproces mobiel vriendelijk is. Ook handig voor de kandidaten die geen lid zijn van Generatie Z. Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om te solliciteren.
De Generatie Z is gewend aan onmiddellijke communicatie en heeft de neiging om snel te willen handelen. Het is dus belangrijk om als werkgever snel te reageren op hun vragen en/of verzoeken. Doe je dit niet.. dan kan dit leiden tot frustratie. Daarnaast is transparantie zeer belangrijk, aangezien de Generatie Z veel waarde hechten aan eerlijkheid en oprechtheid. Als je open en eerlijk bent over wat je te bieden hebt, maar ook wat je van de Gen Z verwacht, zullen ze waarschijnlijk meer vertrouwen in je hebben en meer geneigd zijn om met je samen te werken.
Videocontent werkt in het algemeen voor de Generatie Z beter dan vele teksten. Dit komt omdat zij opgegroeid zijn met technologie en visuele media, hierdoor hebben zij de neiging om op deze manier informatie te consumeren. Over het algemeen worden video's gemakkelijker begrepen en wordt de informatie langer onthouden dan informatieve teksten. Maar let wel op. Ieder individu is uniek. Sommige leden van de Generatie Z hebben meer respons op teksten dan video's. Dus het kan nuttig zijn om een mix van verschillende content aan te bieden.
Generatie Z bestormt de arbeidsmarkt. Hoe beter je de nieuwe generatie starters begrijpt, hoe beter je deze moeilijk te bereiken groep aantrekt. Wij helpen je daar graag mee. Iedere maand schijnen we met onze nieuwsbrieven en artikelen wat licht op deze generatie. Wat boeit ze? Hoe communiceren ze? En nog belangrijker: hoe zorg je dat je ze als werkgever aantrekt en behoudt.
De Generatie Z heeft over het algemeen een aandachtsduur van ongeveer 8 seconden. Dus als je in staat bent om binnen deze seconden je punt te maken, is de kans groter dat de boodschap wordt opgepikt en onthouden. Dit betekent natuurlijk niet dat je video maximaal 8 seconde mag duren. Het is belangrijk dat je een duidelijke en krachtige intro hebt waarin jij je boodschap introduceert en vervolgens de tijd neemt om deze verder uit te leggen. Het is belangrijk dat je boodschap duidelijk is en de kijker begrijpt wat je wilt overbrengen.
Laat de Generatie Z zich goed voorbereiden op de sollicitatie. Zo krijgen zij meer vertrouwen in hun eigen vaardigheden. Het is bijvoorbeeld een leuk idee om video content te creëren met de beste sollicitatietips en deel deze dan op je social media of je bedrijfspagina. Daarnaast kan je de tips ook altijd bij je vacature plaatsen en/of doorsturen via directe berichten op sociale media of via de e-mail. De tips zijn natuurlijk ook zeer bruikbaar voor mensen die buiten de Generatie Z vallen. Het delen van sollicitatietips kan ervoor zorgen dat je een breder scala aan kandidaten aantrekt en kan helpen om het sollicitatieproces vlotter laten verlopen. Win, win dus!
Het is een goed idee om met leden van Generatie Z verbinding te maken via sociale media voordat je ze uitnodigt voor een sollicitatiegesprek of voordat je met hen gaat samenwerken. Bouw een persoonlijke band met ze op, dit zorgt ervoor dat de GenZ zich meer verbonden gaat voelen met je bedrijf of organisatie. Start je social media kanaal op en publiceer relevante en waardevolle content. Wek de interesses van de Generatie op en volg, like en benader ze digitaal!
Zoals eerder besproken hebben leden van de Generatie Z de neiging om snel te willen handelen en hebben ze een voorkeur voor onmiddellijke antwoorden. Zorg ervoor dat je recruitmentproces snel is, zodat je niet de interesses verliest van de GenZ. Daarnaast kan een te slome recruitment zorgen voor frustraties binnen de generatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je sollicitatieformulieren makkelijk te voltooien zijn en niet teveel tijd in beslag nemen. Probeer zoveel mogelijk het recruitmentproces online te doen en reageer tijdig op sollicitaties.
Begin niet met werven als je niet kan investeren in hun ontwikkeling. Begin ook niet met werven als je niet kan investeren in eigentijds leiderschap in jouw organisatie. Dan zal werven zijn als dweilen met de kraan open.
Generatie Z is niet alleen authentiek, maar verwacht dat ook van werkgevers en leidinggevenden. Je zou kunnen zeggen dat GenZ een extra zintuig heeft ontwikkeld voor onzin, een soort bullshitradar. Als je intenties niet oprecht overkomen haken ze zonder twijfel af. Sterker nog, ze hebben geen enkele moeite om dan over te stappen naar een betrouwbaardere partij. Dus maak een doordacht plan en vertel echte verhalen. Het allermooist zijn video’s met toekomstige collega’s .
Zorg er voor dat je transparant bent over arbeidsvoorwaarden, zorg voor snelheid in het sollicitatieproces. Dat sollicitatieproces is vanzelfsprekend mobile first en process friendly.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.