Het is woensdagochtend, 1 december. De telefoon van onze operationeel manager Kees Kooijmans gaat. Het is de NOS. Of hij namens The New Crew zijn expertise wil delen over generatie Z en leiderschap. Eerder verscheen Kees al in het radioprogramma Doing Good. Steeds vaker worden we benaderd om onze kennis over Gen-Z te delen. Maandelijks delen we die expertise ook met jou. We nemen je mee in eigen ervaringen met en onderzoek naar generatie Z. Nu hebben wij een unieke kennisbron waar we uit putten: Het The New Crew Gen-Z panel. In deze laatste Vernieuwsbrief van 2022 delen met jou drie belangrijke learnings uit dit Gen-Z panel!

Het artikel van de NOS ging niet over werk, maar over de nieuwe bondscoach die we dit jaar langs de zijlijnen van het WK zien. Authentiek, vriendelijk, benaderbaar, one-of-the-guys. Een leider à-la Gen-Z. Eerder schreven we al een artikel over Gen-Z en autoriteit. De eerste vragenlijst die ons Gen-Z panel ontving ging wél puur over werk. Interne en externe Z’ers deelden hun ongezouten mening over het thema werk. Is geld nou wel of niet belangrijk? Wat zoeken ze in een droombaan? Wat zijn echte afknappers? 

“Werk is een groot deel van mijn leven. Je besteedt er veel tijd aan. Daarom moet je er plezier in hebben. Verder werk ik om te leven, ik leef niet om te werken.” - Panellid, vrouw (24)

Money Counts

Gen-Z is pragmatisch en idealistisch tegelijkertijd. Dat zien we terug in de belangrijkste behoefte die werk vervuld, namelijk: Salaris. Het belang van geld krijgt van het panel een score van 4,2 op een schaal van 1 op 5. Bij het zoeken naar werk wordt salaris als belangrijke factor twee keer zoveel genoemd als onderwerpen zoals functieomschrijving en bereikbaarheid. Een grote afknapper bij het zoeken naar een baan is de term: marktconform salaris. 

“Werk is een bron van inkomsten, plek voor sociale contacten, steentje bijdragen aan de maatschappij. Ook wel deels bezigheidstherapie. Je wil je toch nuttig voelen. Zoals Pippi Langkous al zei: zonder school [werk] geen vakantie. Ik kan genoeg (hobby)projecten bedenken en/of vrijwilligerswerk die mijn tijd kunnen vullen en die ook nuttig zijn, maar dat betaalt niet de boterham helaas.” Panellid, man (26)

Werk vervult de behoefte van inkomsten, maar de drijfveren om te doen wat je doet zijn ontwikkeling en impact maken. Dat geeft namelijk een gevoel van voldoening, uitdaging en vooruitgang. De meeste panelleden zijn niet heel actief bezig met het vormgeven van hun carrière, maar geloven dat wanneer je je interesses volgt en blijft doen wat je leuk vindt, dat een carrière zich dan vanzelf wel vormt.

Wat maakt werken nou echt (niet) leuk voor Gen-Z?

Wat maakt werken nou écht leuk voor generatie Z? Jij! Leuke collega’s maken of kraken het. Want het werd door de panelleden zowel benoemd als datgene wat werken echt leuk maakt en wat het echt niet leuk maakt. De werkomgeving is voor jongeren een belangrijk onderdeel van hun sociale contacten en door een aantal werd ook het belang van de diversiteit van deze werkomgeving benoemd. Niet de enige zijn die ‘anders’ is. 

“Werk is niet leuk wanneer er helemaal niet aan mij wordt gedacht en wie ik ben als persoon. Wanneer je stomme collega's hebt en het werk je geen voldoening geeft” - Panellid, vrouw (22)

Daarop aansluitend wordt waardering krijgen van collega’s als belangrijk ervaren en niet serieus genomen worden als vervelend. Het is inmiddels geen verrassing meer, Gen-Z wil het goed doen en snel stappen zetten. Ze wil het gevoel hebben dat het goed gaat en dat dit ook wordt gezien. Werk wordt stom als ze werk voor niks moeten doen, het moeilijk gaat of dingen lang duren.

“Werk is leuk wanneer ik lekker in mijn “flow” zit. Samen met mijn collega’s en er geintjes worden gemaakt maar ook hard gewerkt wordt” - Panellid, man (22)

Wat zoekt Gen-Z (niet) in een baan?

Save the best for last, want het meest interessant is misschien waar onze panelleden naar zoeken in een baan en waar ze in een vacature direct op afknappen. De top 3 vacaturelokkers, naast salaris, zijn: 

  1. Bereikbaarheid
  2. Duidelijke functie-taken
  3. Inhoud die matcht bij interesses.

Terwijl de top 3 frustraties zijn: 

  1. Te hoge ervaringseisen die niet nodig zijn voor de functie
  2. Moeilijk een voorstelling kunnen maken bij een baan
  3. Te veel tekst die er niet toe doen

Dat klinkt misschien als een open deur, maar waar beginnen jouw vacatures mee? Een lange tekst over de organisatie? Of een snelle eerste indruk van de job? En beschrijf jij een lange lijst met ideale functie-eisen of beschrijf je een algemeen profiel waarin jouw potentiële kandidaat zich ten minste herkent? In de eerste gevallen haakt Gen-Z af. In de tweede, gaat ze aan! 

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief